60 svar

Idag gör jag som många andra bloggare den senaste tiden och kör en lista med 60 frågor. Har sett att frågorna varierar något. Jag har tagit samma lista som Karins Konstgrepp.

1. Hur gammal är du?
Om två veckor fyller jag 32.

2. Hur gammal känner du dig? 
Ibland som 32, ibland som 17 och ibland som 73.

3. Vad har du gjort i dag?
Dammsugit, lyssnat på radio, spelat gitarr, plankat en låt, surfat och börjat förbereda för ommöblering.

4. Vilken film såg du senast? 
Höst i New York. Jag har sett den några gånger förut och visst är den sorglig, men den här gången lipade jag så mycket att jag fick huvudvärk efteråt.

5. Vem ringde du senast?
Min syster E. Är generellt mer en sms-typ.

6. Är du besatt av någonting? 
Nä, inte vad jag kan komma på. Ett tag var jag som besatt av att springa på loppis och leta porslin från Rörstrand, men på den fronten har jag lugnat ner mig igen.

7. Är du rädd för blod?
Rädd är jag inte, men jag tycker att blod kan vara ganska otrevligt.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? 
Jag är i mitt vardagsrum. Ligger på rygg i min soffa med datorn på magen.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige?
Det där är en sån där typisk grej som får mig att skämmas. Visst kan jag rabbla några, men så blir jag osäker och tänker att folk ska tycka att jag är dum i huvuet när jag inte har koll.

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga?
Det behövdes inte. Det svaret kunde jag allt för väl...

11. Vilken färg är dominerande i din garderob?
Svart och grått, men det finns en del blått och grönt också.

12. När vaknade du i dag?
Tror det var strax innan nio. Jag gick och la mig ganska tidigt igår för att kompensera att jag somnade vid fyra i fredags.

13. Vilken är din favorithögtid?
Jag har nog ingen favorit direkt, men julen är mysig eftersom vi träffas med hela familjen då.

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? 
Jag är rätt nöjd med att vara hemma, men det hade ju inte varit fel att vara på ett soligt ställe där temperaturen är omkring 23 grader. Gärna hav. Gärna en trevlig uteservering med en kall öl och något gott att äta och gött sällskap.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till?
När jag var ung (yngre) spelade jag fotboll och en sommar var laget på cup i Säffle. Förlåt alla Säfflebor, men dit ville jag inte åka igen. Jag fick inget bra intryck av Säffle. Men jag skulle visst hamna där igen ändå. För några år sedan var jag där på ishockeycup. Dock var det inte jag som spelade då utan ett lag från Jönköping som jag skrev om.

16. Hur vill du tillbringa din pension?
I målarrock. Helst ska jag ha flera målningar på gång samtidigt och gärna någon bok också. Förmodligen har jag redan gett ut ett par böcker och har utställning två gånger om året.

17. Vad lyssnar du på just nu?
Maskinens låt Pengar som finns med på en Spotifylista jag gjorde förut.

18. Har du någon gång brutit ett ben?
Nej aldrig, fast jag ibland har ramlat så illa (med snowboarden) att jag trott att mina ben gått av både här och där.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?
Bregott, mjölk, brieost, knäcke och brocolli.

20. Vem är din favoritkändis?
Jag har inte en aning. Vem skulle det vara?

21. Vad är du på för humör just nu?
Jämtjockt. Alltså varken glad eller ledsen. Varken trött eller pigg. Mittemellan.

22. Vilka världsdelar har du varit i?
Europa.

23. Snarkar du?
Det är ju inte som att man hör det själv, men skulle gissa att det händer då och då när mina polyper har svullnat.

24. Vilka yrken har du provat på? 
Knackat dörr för att sälja GT, köksbiträde och biträdande kökschef, personlig assistent, servering, förskolefröken, butiks-, café- och kassabiträde, reporter och redigerare, redaktör och kommunikatör.

25. Hur går du helst klädd?
Strumpbyxor och klänning eller kjol och tröja. Gärna lager på lager. Alltid en sjal om halsen. Annars känner jag mig naken.

26. Vilket stjärntecken är du född i?
Vattuman.

27. Vilket är ditt favoritgodis?
Jag vet aldrig vad jag ska svara på den frågan, men jag gillar lakrits.

28. Vad sa du senast?
Orka!

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Bild och musik.

30. Vad har du på dig just nu?
Ett par skitfula mjukisbrallor och ett linne jag sydde för flera år sedan. Skulle någon se mig så här skulle jag dö skämsdöden.

31. Vilken är din favoritaffär?
Det senaste har jag handlat en del på Monki så det får bli mitt svar, men det är inte som att jag går och tänker på Monki och längtar dit.

32. Vad har du för storlek i kläder?
Oftast 42, men det kan variera både uppåt och nedåt.

33. Vad har du i dina fickor?
Jag har inga fickor på kläderna jag bär, men om man menar jackfickorna så ligger alltid mitt månadskort där samt min nyckelknippa.

34. Vad köpte du senast?
Mat till sushikvällen vi hade i fredags.

35. Hur många gånger har du flyttat?
Jag har bott på tolv ställen, men jag har bara dragit hela flyttlasset fem av gångerna. De andra gångerna hade jag med mig mer eller mindre av mina personliga tillhörigheter.

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med?
Tändstickor, en kniv och en kikare. Äh, vad trist. Jag vill helst inte hamna på en öde ö.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Kvällsmänniska. Jag brukar ofta vara trött fram till åttatiden, sen piggnar jag till. Trots att jag går upp samma tid varje morgon är morgonen alltid lika jobbig.

38. Senaste filmen du såg på bio?
Call girl. Jag går alldeles för sällan på bio. Önskar att jag gick oftare. Det är många saker jag önskar att jag gjorde oftare...
  
39. Har du blivit sydd någon gång?
Nej.

40. Har du någon gång badat naken utomhus?
Ja.

41. Vad åt du till frukost?
Två kokta ägg som jag mosade med bregott och salt och la på knäckemacka. Drack ett stort glas apelsinjuice.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Då hade jag två jobb parallellt. Dels som ungdomsledare och dels som butiks-, café- och kassabiträde. Det var ungefär den värsta perioden i mitt liv. Jag hade ständig ångest och mådde allmänt dåligt. Ett år senare gick jag in i väggen och var sjukskriven i ett halvår. Det tog fem-sex år innan jag kände mig bra igen. Har fortfarande dipper, som ni vet.

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning?
Märkligt nog inte. Nu har jag ju inte bil längre, men när jag hade det körde jag alltid för fort. Jag har aldrig blivit stoppad av polisen.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Pappa, när han erbjöd sig att hjälpa mig med mitt arbetsbord. En sån sak är så himla mycket lättare att genomföra med hjälp. En annan sak, som kanske låter konstigt, är när en vän nämnde en av mina dåliga egenskaper för några dagar sedan. Det fick mig att fundera en del. Framför allt tänkte jag att den vännen är på riktigt som kunde säga så utan att jag tog illa vid mig.

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? 
Bredvid sängen.

46. Vad var det sista du åt?
En näve russin.

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
Första larmet ringer 06.17. Det andra 06.27. Förr brukade jag snooza, men till slut hade jag inte koll på hur många gånger jag tryckt på snoozen. Nu ringer klockan en gång, jag stänger av och somnar om. När det ringer nästa gång måste jag vakna.

48. Är du blyg?
Både jag och nej. Det beror på vilket sammanhanget är, men jag brukar oftast finna mig och ta plats efter en stund. Jag är sån som känner av läget först.

49. När flög du senast?
Till och från Island i augusti.

50. Har du något tatuering?
Nej, jag har ju inte det, trots att jag tänkt sen jag var 18 att jag vill. Får se hur det blir med den saken.

51. Har du varit med om en bilolycka?
Ja, jag och syrran åkte av vägen för många år sedan. Jag har fortfarande problem med min skuldra efter det, trots att en läkare som undersökte mig för två år sedan sa att det inte var några som helst problem med mina nervbanor.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet?
Ja, flera saker.

53. Vilken är den roligaste träningsformen?
Att spontandansa och gymma.

54. Har du några husdjur?
Tänkte skriva dammråttor, men jag dammsög förut ju...så får säga silverfiskar då. Inte för att jag vill ha dem, men jag lyckas inte bli av med dem heller. Vet att grannarna också har silverfiskar.

55. Vill du gifta dig?
Om jag någon gång träffar någon som vill gifta sig med mig och om jag i så fall vill gifta mig med den så visst.

56. Var växte dina föräldrar upp?
Båda växte upp i Gråbo där jag själv växte upp. Båda har fyra syskon och växte upp i lantbruksmiljö. Alltså, mormor och morfar och farmor och farfar var lantbrukare med mjölkkor spannmålsodling.

57. Har du någon gång ringt polisen?
Hundratals gånger. Minst. Det har med mitt yrke som journalist att göra. Som privatperson har jag ringt polisen två gånger sedan jag flyttade till Göteborg. En gång för jag misstänkte att det pågick cykelstölder på min gata och en gång för att det låg en blodig man nedanför mitt köksfönster.

58. Vilka är dina största svagheter?
Att jag kritiserar mig själv för hårt och att jag kan vara brutalt ärlig mot människor omkring mig utan att mena något illa, men det kan bli ganska illa ibland.

59. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Många. Några lever kvar, andra har dött ut och nya uppkommer.

60. Vad ska du göra imorrn?
Då ska jag tillbaka till jobbet. Vi har månadsmöte och efter det ska vi äta lunch och bowla. Just nu har jag väldigt ont i skuldran så får se hur det går med bowlingen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0