Tyda drömmen i drömmen

 
Jag ska inte påstå att jag är på benen idag, men jag är åtminstone bättre. Jag fick med mig jobbdatorn hem igår och sitter i soffan och jobbar. Kanske inte i full speed, men det går framåt. Jag hör till dem som gillar att gå till jobbet och arbeta där, men i lägen som detta är det väldigt skönt att kunna jobba hemma. Hade jag inte haft den möjligheten hade jag inte jobbat alls idag för jag hade inte orkat ta mig iväg. Kroppen är helt matt och skakig.
 
Hur som helst. Jag nämnde en dröm jag hade igår. Jag befann mig i min lägenhet. Det var bara det att ingenting i min lägenhet såg ut som det skulle. Det enda som stämde var att min nyckel fortfarande passade i nyckelhålet. Det testade jag nämligen. Själva lägenheten hade dessutom fått ett nytt läge och låg centralt i någon stad. Till min fasa var ytterdörren bytt och omgärdades av vanligt fönsterglas (se den otroligt vackra illustrationen ovan), vilket gav enorm insyn i hela lägenheten. Dessutom hade grannen fått samma ingång som jag. Med andra ord hade vi plötsligt tillgång till varandras lägenheter. Inte helt ok... Detta var bara några saker som ingick i drömmen.
 
Det mest underliga är egentligen inte drömmen i sig utan det som jag tänkte i drömmen. Jag (huvudkaraktären i drömmen är ju alltid en själv) var totalt övertygad om att det hela bara var en dröm och till och med i drömmen försökte jag tyda vad den handlade om.
 
Snacka om invecklat och om en hjärna på högvarv. Inte ens i drömmen, som är till för att bearbeta olika saker, låter jag hjärnan arbeta ifred utan jag trycker på med ännu mer tankar och försöker tyda drömmen medan den pågår. Konstigt att jag drabbas av värstingmigrän. Liksom - koppla av syster!
 
Att drömma om hus brukar betyda att man drömmer om sig själv, att man är huset man drömmer om. Med tanke på de där fönstren omkring dörren stämmer det ganska väl med en sak i mitt liv. Det finns personer som har en tendens att försöka påverka mig att göra si eller så, saker som säkerligen är bra, men som jag inte vill för att det inte stämmer överens med vem jag är som person. Det här är lite svårt att förklara för det är ganska luddiga saker. Men när någon försöker pracka på mig saker är det som om denne ser in i mitt liv och ser mycket mer än jag egentligen vill visa. Precis som med de där fönstren. Det är en del av tolkningen
 
Den där totalta make over-grejen med lägenheten kan nog handla om att saker och ting kan bli bra och ännu bättre när man ber om hjälp eller låter någon annan ta över. Det är nämligen något som jag har fruktansvärt svårt för. Att be om hjälp (skulle jag behöva göra oftare), att tappa kontroll (det händer knappt) och att bli omhändertagen (jag blir helt förvirrad). Hur gör man?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0