Kulturell möjlighet

 
Det fanns många, många anledningar till varför jag ville flytta tillbaka till Göteborg efter närapå sju år i Småland. En av dessa anledningar är tillgängligheten och utbudet. Utställningar, klubbspelningar, föreställningar, konserter, stadsfester och sånt. Möjlighet att vara mer kulturell helt enkelt. Närmast på schemat står bokmässan.
 
Jag uppskattar väldigt mycket att gå på konstmusem, men jag är urusel på att göra det. För ett tag sedan föddes en tanke om att ta mig till de olika museum och kanske gallerier som finns här i stan. Tänkte att jag kan beta av klassikerna. Det finns några museum som är sammanknutna. Årsavgiften är 40 kronor och då får man gå hur många gånger man vill på dessa.
 
Här om kvällen åt jag kvällsmat på stan med min kusin och då nämnde jag min idé och föga förvånande hade hon gått och grunnat på detsamma. Så nu ska vi bli lite mer kulturella tillsammans.
 
Inför att jag skulle skriva det här inlägget knappade jag in på Göteborgs konstmuseum och kikade på kommande utsällningar och till min stora glädje upptäcker att till våren kommer en utställning med verk av Helene Schjerfbeck. Det är hennes målningar som ni kan se på skärmdumpen ovan. Hon är fantastisk!
 
Jag har skrivit om henne tidigare. Jag älskar hennes porträtt, hennes sätt att se ansiktet hos en människa. Så här står det skrivet på hemsidan om henne och utställningen:
 
"Helene Schjerfbeck (1862–1946), en av Nordens mest folkkära målare, visas under våren och sommaren 2013 i en stor presentation på Göteborgs konstmuseum. Utställningen rymmer ett brett urval av målningar och teckningar: landskap, interiörer, stilleben och några av hennes mest kända självporträtt. Utställningen är ett samarbete med finska nationalmuseet Ateneum, i vars samlingar flera av konstnärens viktigaste verk återfinns."
 
Hurra!

Kommentarer
Postat av: Iris

tack för ett fin inlägg1...kan bara instämma i precis alla tankar!...önskar jag kunde finna lite mer tid...kram!

Svar: Det är svårt att hitta tiden, men jag tänkte försöka få till ett besök i månaden. Det borde gå! Kram!
Sofie

2012-09-07 @ 11:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0