Kanelig äpplekaka

 
Bilden är två år gammal och från en tid då jag experimenterade mig fram till goda recept. Ja, den tiden är väl inte förbi direkt, men det var längesen nu som jag skapade utrymme för att latja i köket. Tyvärr.
 
Nu när det är tid för svenska råvaror som äpplen bör man dock passa på att äta dem. Antingen som de är eller i pajer och kakor. Därför tänker jag rekommendera mitt recept från det här experimentet. Jag får nog ta och göra den där kakan själv. Jag skrev i inlägget då att den var smarrig och jag tror på det ... Recept nedan.
 
 
Sofies äpplekaka
 
Detta behövs:
 
150 g smält smör (margarin borde bannlysas och är bannlyst i mina recept och i min kyl)
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 ägg
2 äpplen (ungefär)
kanel
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och skiva äpplena. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Veva ner det smälta smöret och vänd sist i äggen. Det går utmärkt att blanda med en slickepott.
 
Spänn fast ett bakplåtspapper i en springform, häll i smeten, placera ut äpplebitarna och strö över kanel. I ugnen jag använde då tog det 50 minuter, men mitt tips är att köra tills kakan är still när man skakar försiktigt i formen. Som en paj med äggstanning, ungefär.

Kommentarer
Postat av: Systradi

Idag har jag bakat denna kaka....tyckte det var konstigt att bara röra ner äggen och inte vispa dem pösigt så jag var nog inte direkt positiv först men tidsbristen och en gnällig bebis fick mig att prova detta super enkla och snabba recept ändå. Och den blev faktiskt fantastiskt god :) Kajsa och jag åt den både till 12 fikat och som efterrätt efter middagen ;)

Svar: Vad roligt! Klart den blir god :) Jag gör förresten precis på samma sätt när jag gör kladdkaka. Bara rör ner äggen i slutet alltså.
Sofie

2012-09-14 @ 18:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0