Sofie experimenterar i köket



De här fina svenska äpplena har prydit min våg någon vecka nu och jag kände att det var dags att använda dem. Redan när jag köpte dem tänkte jag äpplepaj. (Jag vet att det stavas äppelpaj, men jag tycker det är fult och det är inte så jag pratar...) Men igår kväll när jag hade svårt att sova efter det sena jobbpasset låg jag och grunnande och kom fram till att det var dags för ett nytt experiment.



Medan 150 gram smör fick smälta på spisen och ugnen fick mata upp temperaturen till 175 grader skivade jag några äpplen i tunna klyftbitar. OBS! Använd RIKTIGT smör. Allt annat är odugligt. Smaken blir så mycket bättre med smör.

Sedan blandade jag:

3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt

När smöret smält blandade jag ner det i de torra ingredienserna och sist i med 2 ägg. Jag vevade ihop smeten med en slickepott. Jag försöker att undvika elvispen så mycket jag kan. Dels för att det är mer åbäkigt att ta fram än att använda elfria redskap och dels för att minska mitt elanvändande.



Jag hällde upp smeten i en springform vari jag hade pressat fast ett bakplåtspapper. Sedan placerade jag ut äppleklyftorna, strödde över kanel och ställde in strax nedanför mitten i ugnen.



Efter 50 minuter var kakan still när jag skakade på den och då tog jag ut den. Det luktade ljuvligt i hela lägenheten. Det blev inte sämre av att denna kaneläpplekaka blev som en kladdkaka i konsistensen och dessutom smakade urgott!

Med andra ord ett lyckat experiment!


Kommentarer
Postat av: Catrins Garderobstankar

Åh det ser ju så gott ut men jag har inte lärt mig att tycka om det än. men om jag petar bort äpplena & tar vaniljsås till så ler jag brett!



ha det gott!

2010-10-21 @ 14:56:33
URL: http://garderobstankar.blogspot.com/
Postat av: Martina

Det var väldans det! Ser finfint ut!

2010-10-22 @ 12:56:54
Postat av: Sofie

Martina den är så god att jag längtar hem nu när jag ser den på bild :)

2010-10-22 @ 18:49:54
URL: http://kreativalatsidan.blogg.se/
Postat av: Inger

Härliga bilder Sofie. Den kakan är ju sååå god. Ha det!! Kram Inger

2010-10-24 @ 16:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0