Förlossande insikt



Under min fyra dagar långa ledighet (som tog slut idag) hann jag med att måla tre tavlor. Snacka om att dra ut proppen! Dels beror det på att kreativitet föder kreativitet, men dels beror det på inställning. Det sistnämnda kan dessutom vara ganska knepigt att få fatt i för man kanske inte inser att man tänker fel.

I söndags kväll när jag kom hem efter att ha varit borta över natten satte jag mig i mitt arbetsrum. Jag tittade på tavlorna jag målat och mindes hur lätt de flesta av dem kommit till. Så hamnade ögonen på tavlan på bilden ovan. (Läs om dess tillkomst här.)

Myntet trillade ner så att det nästan gjorde ont. Jag hade pressat in mig själv i ett hörn där jag inte trivdes. Jag hade fastnat i tanken att jag skulle måla tavlor som andra skulle gilla. Målningar med tydliga motiv som alla kan förstå. Så dumt! Det är ju inte så jag målar. Jag målar efter känsla. Inte det reella. Även om det ofta finns konkreta delar i tavlan så bygger mitt målande mer på visionen eller illusionen av saker.

Efter det där tankarna kom jag igång och det var så skönt. Jag har känt mig så lustfylld och lycklig. Flera gånger om, innan jag gick till jobbet idag, var jag inne och vände i arbetsrummet för att bevittna det som hade hänt.

Kommentarer
Postat av: Malin

Svar: Ja, precis! Det blir lite personligare. Och sen är det ju så kul att pyssla :) Tack detsamma fina du!

2010-10-21 @ 12:22:21
URL: http://metrobloggen.se/cesoir

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0