Lucka 6 - musik

Jag fullständigt älskar ... musik. Det är som själva livsnerven. Jag kan inte tänka mig en dag utan att lyssna på musik. Allra bäst göres den sig live helt klart. Här följer några exempel på sköna musikupplevelser.



Loney dear tillsammans med Jönköpings sinfonietta på teatern i Jönköping. Det var en riktigt mäktig upplevelse. Emil Svanängen har ju en förmåga att skapa väldigt stor musik och med sinfoniettan blev det verkligen fantastiskt. Emils lilla röst och den stora musiken. Wow!



Elin Ruth Sigvardsson spelade på Liseberg i somras. Regnet öste ner men jag och syster lyckades få sittplatser under tak. Förmodligen på grund av vädret så var det inte mycket folk, men Elin med band körde för fullt ändå. Kul att höra låtarna live efter att ha lyssnat så mycket på plattan Cookatoo friends som jag gjort.



Timo Räisänen är en livemaskin. Han äger scenen och älskar sig själv mer än någonsin när han är där. Det är hans plats. Jag har sett honom ett antal gånger och bara en gång har det varit kass. Det var första gången jag såg honom och det var i Huskvarna Folkets park. Då var hela bandet så fulla att de inte lyckades leverera. Året därpå spelade Timo där igen. Jag vet inte varför, men jag gav honom en chans till. Då bad han om ursäkt för den förra konserten. Allt förlåtet.

Vid den här spelningen i somras stod jag nära scen. Alla framför mig var väldigt korta så jag hade bra koll. Timo tittade åt mitt håll så jag smällde av ett leende och fick ett stort tillbaka. Det var gött! Sen kan alla tro att han log åt vem som helst. Jag vet att han log åt mig!



Självklart måste energibomben Håkan Hellström bli omnämnd när jag skriver om livemusik. Han är ett unikum som liveartist. Det är nog omöligt att inte ryckas med av musiken och känslorna från scen. Att han hela tiden placerar sina texter i Göteborgsrummet gör det hela än mer starkt för mig. Det är som nostalgi, hemlängtan och stadsromantik på en och samma gång.

Att jag känner en i bandet har gjort upplevelsen ännu mer påtaglig. Om det är möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0