Lucka 12 - intuition

Jag gillar intuition. I alla fall för det mesta. I ett uppslagsverk står det att intuition är förmågan att bilda en snabb uppfattning eller bedömning utan att ha tillgång till alla fakta. Åtminstone att omedvetet sakna faktan. Jag har alltid beskrivit det som att hjärnan samlar in information även om sådant som verkar irrelevant för stunden för att i ett visst ögonblick poppa upp och tillföra den viktiga pusselbiten i ett annat skeende.

Ibland nämns kvinnlig intuition. Jag vet inte om det är någon skillnad egentligen på den och på manlig. Det som gör att den kallats kvinnlig kanske har att göra med att man förutom fakta lägger till känsla och känslor tillskrivs oftare kvinnor. (Vilket är oerhört knasigt.)

Så är det i alla fall för mig. Alltså att känslorna ingår i min intuition. Jag skulle inte säga att jag kan förutsäga saker som ska hända, men ofta får jag föraningar. Alldeles nyligen fick jag en föraning om att en grej jag sett fram emot inte skulle bli av. Inget omvälvande, ändå blev de här tankarna till mardrömmar i flera nätter. Den där händelsen blev inte av och jag undrar vad det var för mening att jag skulle "veta" det innan?! Det var inte till någon hjälp alls bara onödig tankeverksamhet.

Men så klart, oftast har jag god nytta av mitt "sjätte sinne".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0