2013 blev 2014

 
Länge sen nu. Varför inte en uppdatering om årets sista dag! Det blir även en blick tillbaka och en framåt.
 
Nyårsafton tillbringade jag med bästa vänner. Vi började på ett blåsigt Ramberget.
 
 
I vanlig ordning var vyn slående vacker!
 
 
Vi hade kaffe, ostmackor och lussebullar med oss.
 
 
När vi kom tillbaka fixade vi i ordning oss själva och sedan maten för kvällen. Vi satsade på många rätter. Sju stycken plus sallad och bröd. Bland annat den här räkröran på färska räkor.
 
 
Eftersom vi ändå hade massa räkskal passade jag på att för första gången i mitt liv göra en egen fond. Först körde jag skalen och ett gäng vitlöksklyftor på 200 grader i ugnen i cirka 30 minuter. I med alltihop i en kastrull och på med vatten. Ett par-tre deciliter och låt sjuda. Sila och använd!
 
 
Fonden använde vi till dessa. Blåmusselsoppa. För att inte vara överdrivet förtjust i blåmusslor var soppan mycket god! Med grädde, vin, lök, persilja och fond.
 
 
Grönkålssallad med granatäpple och apelsin.
 
 
En rätt var stekt lax med saffranssås. En del av laxen användes rå i en cocktail och det som blev kvar serverade vi som sashimi.
 
 
Asiatisk havscocktail! Med rå pilgrimsmussla och lax, mango, avocado, salladslök, chili, rostade sesamfrö, toppad med lyxig regnbågsrom och koriander samt med en dressing på lime, citron, apelsin och soja. Magisk!
 
 
Vi satt och åt länge. Det krävdes tid för att orka äta allt. Till efterrätt åt vi en hemmagjord chokladmousse med hallon och hasselnötter. Helt ok den också!
 
Sen höll vi på att missa tolvslaget för vi satt och sjöng "Jag ger dig min morgon". Det känns som rätt låt att starta det här året med. Vi hann utanför lägenheten också. Hälsade på grannarna och spanade mot himlens fyrverkerikaskader.
 
2013 då? Vad hände? Ja, säg det. Året har gått vansinnigt fort. Framför allt hösten. Som ett fingerknäpp och jag har svårt att riktigt minnas vad som hände.
 
Något jag vet är att året har samlat små korn på en våg. Var korn för sig kanske inte var av betydelse, men fredagen innan jul slog vågen i botten. Dagarna fram till julafton snurrade tankarna i min skalle mer än vanligt. Jag delade dem med familjen. Efter att ha varit hos mormor och morfar på julafton bestämde jag mig.
 
Tre dagar senare meddelade jag min chef om min uppsägning.
 
Jag jobbar januari ut och jag har inget som tar vid. Det känns väldigt spännande och lite läskigt, men jag tror jag behöver en gnutta av dessa ämnen i mitt liv då och då. Jag har så mycket trygghet i mig själv att jag behöver sätta tillvaron i gungning ibland.
 
Jag ger inga löften till det nya året, för jag lovar bara vad jag kan hålla, men låt mig önska mig ett nytt jobb som bättre passar min person och mina talanger, ett jobb som utmanar mig och håller mig på tårna, en tjänst som jag utvecklas i både som yrkesperson och privatperson. När jag ändå är igång hoppas jag att 2014 är året då jag får möjlighet att bo i en trea igen. Då säger vi så!
 
Gott nytt år! Må ni få vad ni önkar er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0