Om mitt måleri

Den senaste tiden har jag fått en hel del frågor om mitt måleri och jag tänkte att jag ska försöka besvara de vanligaste frågorna här. Undrar ni något mer utöver detta så skriv det i en kommentar eller maila till mig!
 
Varför målar du?
Främsta svaret på det är att jag mår väldigt bra av att måla. När jag sitter med dukar, färger och penslar omkring mig känner jag harmoni. Tiden och världen i övrigt upphör att existera. Jag har nästan alltid på musik, men det är sällan jag hör den. Man skulle nog kunna säga att det är meditativt, men samtidigt är jag oerhört aktiv när jag målar. Det är fart, stora drag och häftiga rörelser. Hjärnan rusar, ändå är det vilsamt. Måleriet är ett behov och en lust.
 
När började du måla?
Jag har målat så länge jag kan minnas. Till en början så där som alla barn gör, men jag tror jag upptäckte lusten i det när jag var kring nio-tio år. I högstadiet hade jag extra bild som tillval och i gymnasiet gick jag Estetiska programmet med inriktningen konst och formgivning. I alla skrivhäften under skolgången finns små bilder målade i marginalerna. Ofta bara kladd, men ändå.
 
Vad för färg använder du?
Jag målar i akryl.  I motsats till oljan torkar akrylen väldigt snabbt. Det passar mig för jag är ganska ivrig i mitt måleri. Det går fort och en och samma tavla kan ha haft flera olika motiv innan det slutgiltiga.
 
 
Målar du abstrakt eller föreställande?
Jag målar mestadels abstrakt. Ofta abstrakta landskap, men även i det abastrakta kryper det in figurativa motiv. Något som är ofta återkommande är granar, huskroppar och människogestalter. Ibland kan jag ha en tydlig tanke i huvudet när jag målar, men den är sällan tydlig i mitt måleri. För mig är inte det viktigaste att betraktaren ska förstå min tanke, utan att betraktaren skapar en egen tanke. Därför kan det jag ser och det betraktaren ser skilja sig vitt och det tycker jag är väldigt intressant. Bilden ovan har ju motiv, men är samtidigt abstrakt.
 
 
Bestämmer du motiv i förväg?
Oftast är det färgerna som styr mig. När jag börjar med en ny målning börjar jag med en färg och sen fyller jag på. Många gånger är det som om färgen är själva motivet. Drivet är lusten i att se olika nyanser uppenbaras när två eller flera färger blandas. Att samma färg kan upplevas turkos bland blå färger eller grön bland gula. Bilden ovan är en av mina senaste tavlor. Jag bestämde att jag ville använda en klargrön färg och så utgick jag från den. Jag visste inte alls vart det skulle sluta, men detta är resultatet.
 
 
Vad inspireras du av?
Den största inspirationen är färgerna. Att leka med färgerna. Det väcker skaparlusten i mig. Men jag kan även inspireras av en betongvägg, en rostig stolpe eller en känsla. Jag brukar samla inspiration i bilder. Urklipp eller foton. Det är inte så ofta som jag försäker efterlikna det jag sett, men det finns med i bakgrunden. Jag minns väldigt tydligt en tavla som hängde i en barndomsväns föräldrahem. Som barn kunde jag sitta och titta på den där tavlan länge, länge. För fem-sex år sedan gjorde jag en liten tavla. När jag var klar insåg jag att den liknande den där målningen hemma hos kompisen. Under måleriets gång var jag omedveten om det. Det är väl så inspiration fungerar.
 
 
Använder du någon särskild teknik?
Förut har jag alltid bara målat med penslar. Jag har växlat mellan stora svepande drag och korta, korta duttar. Nu har jag börjat måla på fler sätt genom att använda roller, svampar och händerna. På så sätt tappar man till viss del kontrollen för det är inte riktigt lika enkelt att styra en svamp som en pensel, men det finns en tjusning i det som jag gillar. I bilden ovan syns flera målningar med korta, nästan pricka penseldrag.
 
Vilka är dina favoritkonstnärer?
Särskilt förtjust är jag i Vincent van Gogh. Favoritmålningen är Middagsvila. Den stod jag stum inför när jag såg den i Paris.
Pablo Picasso är en annan stor favorit. När det kommer till honom fångades jag först efter att ha läst mycket om honom och framför allt efter att ha läst om hans målning Guernica. Jag hoppas jag får möjlighet att se den målningen live en dag. Den är magnifik!
På senare år har jag upptäckt Helene Schjerfbecks måleri och gillar framför allt hennes många självporträtt. Jag gillar även hennes färger som ofta är dova och lite ledsna. Förra året visades hennes målningar här i Göteborg och då passade jag på att se dem. Det var häftigt.
Sigrid Hjerten är en annan konstnär som jag gillar. Både hennes sätt att avbilda människor och hennes val av färger.
 
 
Är det inte svårt att sälja sina tavlor?
Nej. Första gången jag sålde en tavla kände jag eufori. Känslan att någon tittar på min tavla, tycker om den, bestämmer sig för att köpa den och sedan hänger upp den i sitt hem är oslagbar. Inför det känner jag mig både ödmjuk och stolt. Vissa tavlor är så klart svårare än andra att skilja sig från, men rent krasst skulle jag inte kunna hålla på att måla om jag inte också sålde. Av utrymmesskäl. Målningen ovan är en av få som jag aldrig kommer att sälja. Den är min första i en inriktning som jag sedan fortsatt med i 15 år. Inriktningen är just den här färgskalan, men också det abstrakta landskapet.
 
Du målar över dina tavlor ibland, varför gör du det?
Det händer ganska ofta. I de flesta fall beror det på att jag inte är nöjd eller att jag fastnat så hårt att jag inte kommer vidare. Jag hade en målning som jag egentligen tyckte mycket om, men efter att den hade vilat i två år visste jag att jag aldrig skulle fortsätta med den i rädsla att liksom förstöra den. Så då "förstörde" jag den med flit. Det är en rolig känsla att veta själv vad som ligger bakom vissa målningar. Det är som om jag och tavlan har en hemlighet ihop. Ibland berättar jag det för den eventuella köparen.
 
 
Vad har du för mål med ditt måleri?
Jag har ingen ambition att hålla på med måleriet på heltid, däremot skulle jag gärna se att måleriet i framtid är en större del av min vardag än vad det är nu. Måleriet pågår i perioder. Jag vill egentligen att det ska finnas med mig hela tiden. Lite grann varje dag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0