Sushi

 
Sushi är så himla gott! Det är inte så ofta jag gör egen, men nu har jag varit sugen på att göra det ett tag. Favoriten är rulle med lax, avocado och gurka. Den blir väldigt god om man slänger i lite majonäs också.
 
 
Det som tar längst tid är riset. Det ska först blötläggas i 20 minuter, sedan kokas i cirka 10, blandas med en vinägerblandning och sedan svalna. Avsvalnandet tar nästan längst tid. Man fördelar riset över ett noriark och lägger dit fyllningen och sist rullar man ihop allsammans med hjälp av en bambumatta.
 
 
Så där ja!
 
 
Jag gjorde fyra rullar. Tre med lax, avocado och gurka varav jag hade majonäs i en. I den fjärde rullen har jag en tonfiskröra. Den blev lite för blött dock så norin blev fuktig, men nu vet jag bättre till nästa gång.
 
 
Ändbitarna på rullarna rasar gärna sönder, men de är inte mindre goda för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0