Kreativ hemma

 
För två veckor sedan hade jag besök av en vän som frågade hur det går med mitt målande nu för tiden. Jag svarade som det var att jag knappt målat sedan jag flyttade till Göteborg. "Du är för lycklig!" var hens reaktion på det.
 
Det är nog till viss del sant, men också för att den mesta kreativa energin går åt på jobbet. Jag träffade samma person igår och berättade att jag tänkt på mitt måleri sen sist vi sågs och idag åkte färgpryttlarna fram.
 
 
Det kändes väldigt ovant så jag bestämde mig för att köra safe. Blåtonigt, alltså.
 
 
Jag hann knappt börja innan jag hade färg på fingrarna. Därav har jag målarkläder på mig när jag håller på samt en täckduk över bordet. Jag har en tendens att sprida färg omkring mig.
 
 
Till att börja med var det mest blått och vitt. Jag gillar blåvitt.
 
 
I över en timmas tid lyssnade jag på samma låt. Sjöng med, dansade lite...
 
 
...ofta samtidigt som jag backade för att få perspektiv.
 
 
Fem penslar arbetade jag med idag. Varje ton får sin egen pensel.
 
 
Efter matpaus utökades färgskalan.
 
 
Fast större delen av tavlan är ändå blå. Jag vet inte om jag blev klar. Vet inte om jag gillar det jag gjort, men jag hade roligt så länge det varade och det är gott nog. Jag målar allting så platt. Jag har inga perspektiv i mina målningar. Väldigt sällan i alla fall. Men när jag målar abstrakt så vet jag inte hur jag ska få in perspektiv heller. För mig handlar det om färg. Ändå blir jag besviken för att allt bara är platt. Det måste jag jobba med. Djup. 
 
Jag har inget större hopp om att jag ska vara igång igen. När klockan var framåt 17 fick jag lägga av för att det började bli för mörkt. Med andra ord är det ingen idé att måla när jag kommer hem från jobbet om vardagarna och helgerna är fullbokade långt fram över. Nå väl. Det var skönt att känna den kreativa energin på hemmaplan. Det var alldeles för länge sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0