Resan tar slut

 
Ètretat var det ju ja! Jag har lovat bilder och här kommer massa. Jag är ingen badare och gillar inte att klä mig i bikini, men när ett kristallklart Atlanten bredde ut sig framför mig fick jag svårt att motså. Det var ljuvligt om än inte särskilt varmt.
 
 
Hela stranden (som är bra lång och ligger alldeles nedanför staden) är klädd i kiselstenar. Sen inlägget med husen i Les Loges har M googlat på detta och vi vet nu att kisel och flinta är samma sak.
 
De två bilderna ovan är från vårt första möte med Ètretat i söndags.
 
 
Efter vår dag i Fécamp igår åkte vi ändå en sväng till Ètretat och möttes av ett härligt kvällsljus.
 
 
Vi var närapå ensamma på stranden strax innan vi begav oss därifrån framåt åttatiden.
 
 
Små fiskebåtar ligger i långa rader uppe på stenkullarna. Det är brant från vattenbrynet och upp dit och svårt att gå i de djupa lagren av stenar, som dessutom sjunker undan när man går i dem. Till sin hjälp hade fiskarna ett vinschsystem för att dra upp båtarna.
 
 
I morse gick vi upp tidigt och packade ihop tältet och våra saker för att bege oss hemåt. Dock hade vi planerat att vara några timmar i Ètretat innan vi körde vidare. Flera fiskare var på väg in med morgonens fångster.
 
 
Vattnet som hade dragit sig utåt kvällen innan hade fortfarande inte sköljt tillbaka så stora ytor med tång låg blottlagda. Ser ni förresten den svarta bilen på berget?
 
 
Två målare satt längs stranden. Kan tänka mig att morgonen är bästa stunden. Knappt något folk och ett underbart ljus.
 
 
Nu är vi på väg mot det nordligaste klippbenet som Ètretat är känt för.
 
 
Hela stranden.
 
 
Jag vet inte hur högt klippväggarna reser sig, men man känner sig bra liten nedanför dem.
 
 
Här och där syns igensatta grotthål. Sånt blir jag så himla nyfiken på...
 
 
Vi promenerade tillbaka. M tog sig ett dopp, men jag avstod och somnade i solen en stund istället.
 
 
Trutar och fiskmåsar fanns det gott om och särskilt blygsamma var de inte heller.
 
 
Strax efter lunch idag lämnade vi fantastiska Ètretat. Nu sitter jag på samma hotell i Waterloo som vi sov på när vi åkte ner. Till och med samma rum. I morgon kör vi så långt vi orkar in i Danmark för en övernattning. På torsdag åker vi till Skagen och tar sedan färja hem till Göteborg. Det ska bli skönt att komma hem, men jag saknar redan Frankrike. Det har varit en grym resa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0