Heldag i Paris

 
I morse tog vi det väldigt lugnt. Sov ganska länge, gick för att flytta bilen och sen handlade vi frukost.
 
 
Äkta fransk baguett (fransmännen käkar dem som om de vore godis), rädisor, hummus, yoghurt, lemonad och jordgubbar. Helt ok. Som bonus luktade det kiss beroende på vilket håll vinden kom ifrån. Det luktar kiss på väldigt många ställen i Paris.
 
 
Typisk fransk trafiksituation liknande dem som jag genomled igår. Folk kör mot rött från ena hållet, vilket leder till att vägen är blockad när trafikanterna från andra hållet får grönt.
 
 
Jag gillar hus och fasader. Det vet ni nog om ni följt min blogg ett tag.
 
 
Vi knatade upp till Sacré-ceour trots värmen. 31 grader i skuggan. Utsikten är ju helt fantastiskt och går på intet sätt att återge med ett foto.
 
 
Vi strosade omkring i de där kvarteren. Både bland turiststråken och andra stråk. Paris är en väldigt härlig stad.
 
 
Vi var tvungna att leta rätt på Moulin Rouge. Kvarteren är ju sådana som vi inte så ofta ser i Sverige.
 
 
Väldigt många kör moppe eller motorcykeln i den här staden.
 
 
Hotta brudar! Jag köpte en hatt idag. Hittade precis en sådan jag ville ha.
 
 
Råkade få syn på den här när vi lämnade området kring Champs-Élysées.

 

 
Efter några om och men hittade vi en restaurang på en bakgata. Vi tänkte att detta blir väl ok. Men! Långt mer än ok. Jag var helt lyrisk över min mat. Salladen bestod av isbergssallad, spenat, gröna och svarta oliver, paprika, zuccini, marinerade tomater, haricots verts och någon vit fisk typ sardeller, men inte inlagda utan marinerade och kokta. Fisken ovan på var grillad svärdfisk. Mat helt i min smak!
 
Ja, det där var ett utdrag från dagen, men till sist...
 
 
...så här kan man också parkera.

Kommentarer
Postat av: Maja

Åh Paris! Blir sugen på att åka dit igen.

Svar: Jag glömmer aldrig vår resa dit! Härligt att se staden igen :)
Sofie

2013-07-14 @ 20:26:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0