Experiment med hårfärg

 
Så här röd har jag ju varit i håret i vår. Jag älskar den här färgen och har velat ha den i flera år, men inte riktigt vågat. Dock finns det problem med den. Bland annat att det är så mycket pigment i färgen som sitter "löst" i håret, vilket innebär att varje gång håret blir blött droppar det rött. Livsfarligt i ett regnigt Göteborg. Ett annat problem är att mitt hår växer otroligt fort och utväxten i det här är verkligen inte snygg. Dessutom bleks färgen allt eftersom så den är som bäst i en vecka och sen blir det sämre. På någon av vår resas sista dagar bestämde jag mig för att det skulle bli förändring när jag kom hem. Förändringen gjorde jag igår.
 
 
Jag hade inte helt klart för mig hur slutresultatet skulle bli, men jag tänkte att jag måste börja med att bleka ur den röda färgen. Det skulle ju kunna bli precis hur som helst.
 
 
Men blekningen bet i alla fall ganska omgående. Jag höll mig kylig och lät blekningen sitta i nästan 1,5 timma. 
 
 
Kvaliteten på håret när jag sköljde ur blekningen var fruktansvärd! Torrt och strävt. Håret blev orange. Jag hade gissat på rosa.
 
 
Jag klippte mig och torkade sedan håret. Först i det här steget bestämde jag mig för hur jag skulle gå vidare.
 
 
Mer blekning, men inte i allt utan bara i snaggen runt om samt i linjerna runt det långa håret. Ja, lite upp i det långa också för att det inte skulle bli några linjer. Efter att jag sköljde ur denna omgång hade jag i en hårkur och sen kändes håret helt ok, om än väldigt torrt. Det kommer man inte ifrån när man bleker.
 
 
Och här är slutresultatet. Jag måste säga att jag gillar det skarpt!
 
 
Som synes är det mörkare orange bak än fram och detta ska jag försöka jämna till med lite mer färg, men jag ska vänta någon dag med det så jag vet hur håret beter sig.
 
Det kanske blir heltokigt när utväxten kommer och då kanske jag gör nya ändringar, men det återstår att se.
 
PS Håret får hamna i denna kategori, eftersom hårfix är ett skapande för mig. DS
 

Kommentarer
Postat av: inger Karlsson

Du e duktig,vågad och kreativ. Det blev ju riktigt fräckt . Och allt klär en skönhet .

Svar: Tack så mycket för fina ord! Det är väldigt roligt att fixa med håret.
Sofie

2013-07-21 @ 16:58:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0