Dånande smaklökar

 
Nu har jag återigen suttit och läst på Fiskekrogens hemsida. Bilderna är därifrån. Mina smaklökar dånar av att bara läsa menyn! Ja, och när man ser bilder som dem ovan. Anledningen att jag hamnade på deras hemsida var för att kolla upp deras skaldjursbuffé.
 
Givetvis har restaurangen stängt nu när jag har tid att gå tid. Semesterstängt 8 juli-8 augusti. Nedan har jag kopierat in deras tre menyförslag. Jag vill äta alla, men helst det sista. Jag har ätit där en gång för en hel evighet sedan och har sedan dess velat återvända. I flera år kunde jag frammana smakerna och njuta av dem, men nu är de borta för gott och därför tycker jag att det lämpar sig med ett nytt besök.
 
Att lägga en bit över tusenlappen för en måltid som man lever på länge, länge är lätt värt. Vill till bara att få ihop sällskap som känner likadant, som kan njuta av en måltid på samma sätt som en vrålhäftig konsert eller något annat i den prisklassen. Så...jag kan tänka mig att boka bord typ den 24 augusti. Senare går också an så klart. Ja, om någon skulle vilja hänga på.
 
 

Meny 1   495:-

Matjesill serveras med jordärtskocka, bakat ägg samt brynt smör
Krondillsglacerad lax serveras med nässelkräm, shiitakesvamp, körsbärspotatis samt svampsky
Glace au four med maltglass, hjortronkompott samt mandlar

Meny 2   635:-

Fiskekrogens havskräftsallad
Pocherad bergtungafilé serveras med krossad rotselleri, hummermousse, syrlig rödalg samt rökt grönärtsbuljong
Crème brûlée med kvällens sorbet

Meny 3   675:-

Ahlströms lilla skaldjursplateau, pinfärska räkor, havskräftor och vinkokta blåmusslor, såser, bröd och lagrade ostar
Smörstekt torskrygg serveras med nässelkräm, shiitakesvamp, smörstekt kalvbräss, ångkokt torskkind samt svampsky
Klappgröt på jordgubbar med skrädmjölsdrömmar, glass på kardemumma samt grillade jordgubbar

Vinpaket till menyförslagen

För att erbjuda våra gäster en komplett mat- och vinupplevelse har vi gjort dessa vinmenyer, som anpassas till respektive menyförslag.

Vinmeny plus   410:-
Denna meny börjar med ett glas mousserande. Därefter serveras ett glas vin till förrätten, ett glas med påfyllning till varmrätten och avslutas med ett glas dessertvin. Vinerna i denna meny är hämtade från världens alla hörn.

Vinmeny klassisk   485:-
I Fiskekrogens klassiska vinmeny serverar vi viner från de klassiska vinområdena i Europa. Vi börjar med ett glas Champagne. Därefter serveras ett glas vin till förrätten, ett glas med påfyllning till varmrätten samt avslutas med ett glas dessertvin.

Vinmeny prestige   585:-
Vinerna i denna meny kommer från kända vinhus och områden som utmärker sig i karaktär och smak. Vi börjar med ett glas årgångs-Champagne. Därefter serveras utvalda prestigeviner genom hela måltiden. Ett glas till förrätten, ett glas med påfyllning till varmrätten samt avslutas med ett glas dessertvin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0