Himlen på en tallrik

 
Jag och ett par vänner planerade att se Ane Brun på Liseberg. Först skulle jag och en av vännerna äta något. För smidighetens skull tänkte vi hålla oss i närheten av parken, men ingen av oss har särskilt bra koll på utbudet i det området. Vi hade tänkt kolla upp något på nätet, men både glömde av det så vi gick på måfå. Den andra restaurangen vi passerade erbjöd tapas på svenska. Berzelius Bar & Matsal. En blick på menyn så hade vi bestämt oss. (Älskar för övrigt restauranger som sätter upp menyerna tydligt utanför.)
 
Fem smårätter för 165 kronor eller 40 kronor styck. Jag slog till på fem. Det brukar vara lagom. På min tallrik står: Skagencanapé på kavring, laxtartar på kavring, gubbröra med sesamknäcke, senapssill och färskpotatis och slutligen köttbullar med inlagd gurka och lingon. Det här var så gott! Favoriter blev skagencanapén och gubbröran. Jag brukar ju gilla rå lax, men den här hade tappat smaken och var mest intetsägande. Synd.
 
Jag spanade just in resten av menyn och jag går gärna dit och äter igen för att testa fler rätter. Till exempel kan jag tänka mig deras gratinerade och skaldjursfyllda bergtungafilé med potatispuré, västerbottenost och blåmusslor eller varför inte en Ceasarsallad med handskalade räkor?
 
Jag njuter så mycket av att äta god mat ute och jag gör det ganska ofta. Det brukar bli tre-fyra gånger i månaden. Lunch ej inräknad. Jag äter visserligen ganska sällan lunch ute utan föredrar egen matlåda. Det är bland annat därför jag har råd att äta middag ute.
 
I slutet av september är det dags för Bok- och biblioteksmässan. Då får jag besök av min vän S från Malmö. Kan hända det blir ett nytt besök på den här restaurangen då!
 
PS Ane Brun var så klart bra, men lite för sömningt. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0