Sommaren i city 1990

 
Nästa lördag ska jag på fest med 90-talstema. Faktum är att jag ganska enkelt kan fixa den givna looken utifrån min egen garderob. Svarta Dr Martens, trasiga ljusa jeans, en vit t-shirt, en grå kofta och slutligen ett blonderat hår med utväxt. Check!
 
Men 90-talet är ju mer än grunge. Även om just grunge är min favoritstil från det årtiondet. Kläderna på bilden är ju sånt jag använder. Så egentligen är det ju roligare att gå utanför den där zonen. Jag ska ger ett bildsvep genom delar av mitt 90-tal. När jag ser de här bilderna blir jag alldels varm. Så många fina människor som har passerat i mitt liv. Några finns kvar. Några inte.
 
 
Om jag tänker tillbaka skulle jag säga att jag klädde mig väldigt mycket i skjorta. När jag tittar på bilder märker jag att det är mer än skjorta. Det är krage. Gärna en kragtröja under något annat. Som här. En piké under en t-shirt. Den fina (?) pagen är klippt och skuren för en tolvåring på 90-talet.
 
 
Stora tishor var hett. Gärna över cykelbyxor och med USA-sockar. Jag har på mig en röd hellyhansen och mina sockar har jag, hör och häpna, batikat själv!
 
 
Färg fans det gott om och det fick gärna vara stort och säckigt.
 
 
Långa kjolar och skjorta under klänning funkade fint.
 
 
Blusar över lag. Gärna vita. Mina systrar var fruktansvärt kaxiga. Då också...
 
 
Kläderna skulle ju vara stora. För mig var sällan stort tillräckligt stort. Jag köpte ofta herrkläder och på lappen i nacken kunde det finnas både ett och två x. Och som sagt krage.
 
 
Av småbrorsornas kläder kanske man inte ska läsa ut för mycket.
 
 
Även morsan hade krage och tröja på det.
 
 
Som sagt. Krage. På brorsan också. Ser också att jag har på mig mina gröna manchesterbyxor som jag sydde i syslöjden. Mäkta stolt! Jag älskade dem. Manchesterbyxor över lag var något jag verkligen gillade. Hade nog fyra-fem stycken som mest. Alla i olika färger. Jag vet många som avskyr manchseter, men för min del får det gärna bli modernt igen.
 
 
Färg. Kornblått var hett. Alla killar hade kornblå skjortor. Helst till svarta jeans. Grönt och orange förekom också mycket.
 
 
Jag anar västar, stora jeansjackor, bombarjacka, typ buffaloskor och skjortor, skjortor, skjortor.
 
 
Det är jag som har mörk blommig kjol. Kombon till höger var en vanlig syn. Något av det snyggaste då. Blommig kjol och en matchande topp, gärna i klatchig färg.
 
 
En av favoriterna.
 
 
Grabbarna.
 
 
Brudarna.
 
 
Det är alltså inte jag till höger utan min syster.
 
 
Ok, blixten gör mig inte rättvisa, men jag var (och är) blek om vintrarna. Här syns jag i en herrskjorta. Nu börjar 90-talet gå mot sitt slut och det extrema slätas ut.
 
 
Avslutningsvis en bild på mig och en av mina gymnasievänner och trogna bloggläsare. Till vänster en vän från samma klass som jag återsåg i somras efter tio-elva år. (Den där randiga tröjan har jag förresten kvar. Herrtröja så klart.)
 
Vad jag ska klä mig i på den där festen har tyvärr inte klarnat. Det kanske får bli en extra vända till någon second hand-affär.
 

Kommentarer
Postat av: Maja

Det var tider! Är det när vi campade på Öckerö?

Svar: Ja, precis! Vilken flashback det var att kolla på gamla bilder. Så här efteråt önskar jag att jag hade fotat mer i gymnasiet.
Sofie

2012-10-14 @ 21:15:49
Postat av: Kajsa

Kul bild den sista, kunde likaväl vart idag fast med ett mognare ansikte. Jag har en outfit kvar om du vill gå utanför grunge. Blåmönstrad kjol med tillhörande blå topp, den har jag sparat som minne från tiden det begav sig : )

Svar: Det hade varit något, men vi hinner väl inte ses innan helgen. Om jag hinner ska jag gå en vända på loppisarna, annars för det bli safe med grunge. Kanske kunde måla några tribaltatueringar också ;)
Sofie

2012-10-16 @ 10:38:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0