Glädje och tårar

 
Idag var det släktkalas hos mina föräldrar. Vår familj var där så klart. Vi saknade S och A, annars var alla med plus mammas syskon med respektive, några av deras barn samt mormor och morfar var på plats.
 
 
Lillsessan i mitten är min färskaste kusin. Så söt så hjärtat stannar!
 
 
Yngsta brorsan fick ett av de största paketen. 22-åringen fick vad han önskade sig - en dammsugare.
 
 
Nästyngsta kusinen som just blivit storasyster.
 
 
Mamma och pappa fick en resväska och i den låg två "spabiljetter".
 
 
När det dök upp en tvåmånaders bebis i sällskapet upplevdes Lillkrabban som en redigt stor kille.
 
 
Likaså Lilla fröken.
 
 
Stolt morbror fick mysa. Mosters halsband var en leksak som höll uppe spänningen länge, länge.
 
 
Inte fel att vara hos pappa.
 
 
Man får passa på att kramas och mysa så mycket man bara kan när man väl ses.
 
 
Syskonbarnen och lillkusinen roade sig med paddan. En annan uppskattad lek var den att springa runt, runt, runt i huset och jaga varandra.
 
 
Det är skönt med släkten. Jag är så glad för den. Vi är vänner. Har bra relationer. Pratade med morfar om det. Vi pratade även om hur han mår. Han är inte så pigg längre. Både han och mormor är härligt och smärtsamt medvetna om sin hälsa och ålder. Morfar höll om mig och beskrev hur han kände sig och sa att han nog inte hade så länge kvar att leva. Han var glad att han hade kunnat komma med på kalaset över huvud taget, men konstaterande sa han till mig:
- Jag kan inte leva för alltid.
- Jag önskar att du kunde det, sa jag.
Då klappade han mig på kinden, försökte le, men det var tårar som trängde fram.
Jag lyckades hålla inne mina tårar, men sen grät jag på toaletten. Tårarna kommer nu igen när jag skriver. Han står mig så nära. Morfar ser mig, känner mig, bär mig på ett sätt som ingen annan gör. Vem ska göra det när han inte finns längre? Ingen.

Kommentarer
Postat av: Iris

tack för en fin text med fina bilder...
finns inte så mycket att säga här, men ville kommentera för att tala om hur mycket texten berör mig, även jag får tårar i ögonen...för det får man ju när man tänker på livets ändlighet...
kram från Iris

Svar: Tack för din kommentar. Att folk dör kan vi nog aldrig vänja oss vid. Det är lika smärtsamt varje gång. Kram kram
Sofie

2012-10-30 @ 11:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0