Saffransbullar med kladd

 
Mycket har jag bakat i mina dagar, men aldrig saffransbullar.
 
 
Som ni ser tog jag tag i saken idag och nu är det gjort. Vilken fantastisk deg! Inte bara i färgen utan också konsistensen. Go att knåda. Enligt receptet ska detta bli kransar, men efter jäsning rullade jag bara degen och skar av bitar och la i formar.
 
 
På med lite kladd efter andra jäsningen.
 
 
Pensla med ägg och in i ugnen.
 
 
Kanske inte de vackraste bullarna, men uj uj vad goda det är!
 
Här följer receptet:
 
Deg:
125 g smör
1 pkt saffran
3 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 ägg
ca 12 dl mjöl
 
Smält smöret, häll över mjölk och saffran och värm upp till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över vätskan. Blanda i socker, salt och ägg och sist mjölet. Dock inte allt på en gång. Degen får inte bli torr! Låt degen jäsa 30 minuter. Gör fyllningen under tiden. Jag gjorde den i min matberedare. Mandlarna först och sen i med resten.
 
Fyllning:
100 g smör
1 dl socker
50 g hackad mandel
 
Knåda degen för hand, dela den i två delar. Gör två rullar som delas i 20 bitar vardera. Lägg i formar. Tryck hål med tummen, eller gör som jag och klipp upp degen med en sax, och knö ner fyllningen bäst det går. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Innan bullarna ska in i ugnen så pensla med ägg för fin yta och färg. De ska gräddas i 225 grader i omkring 10-15 minuter.
 
Jag gjorde faktiskt tre satser av fyllningen för jag kände att det blev för lite annars. Med två hade varit mer lagom för jag öste på och fick ändå över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0