Egen pepparkaksdeg

 
Jag slår på stort i år. Först hade jag aldrig bakat saffransbullar och gjorde det och nu har jag gjort egen pepparkaksdeg. Alltså dofterna! Ingefära, farin, citron...mmm. Minnen väcks till liv.
 
 
Jag minns så väl när jag var liten och mamma plockade fram assistenten. Smör, farin, sirap och ingerfära. Blanda, blanda, blanda. Alla de ljust bruna färgerna blev som vita. I med grädde, bikarbonat, citron och mjöl. Blanda, blanda, blanda.
 
Mamma byggde upp den smetiga degen på fatet hon brukade langa pannkakor på. In i kylen där den skulle stå över natten. Alla syskon smög in med fingrarna och nallade små klumpar. Fantastiska smaker och en deg som smälte i munnen. Det ville till att ta så att det inte syntes.
 
Så klart mamma visste att vi var där och tjuvade, men hon sa aldrig någonting. Hon hade nog gjort deg med bra marginaler. Jag tror till och med att jag något år smög upp på natten och ner till kylen för att tjuväta.
 
 
Nu när degen är bara min kan jag tjuva hur mycket som helst och slicka visparna får jag också göra. Jag tror till och med att den här degen är bättre än kladdkakssmet och det vill inte säga lite.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

: ) <3

2012-11-25 @ 11:37:54
Postat av: Sara j

Men va sugen jag blir. Aldrig gjort från scratch själv men blir peppad nu

Svar: Inte så krångligt som jag trodde plus att det luktar fantastiskt :)
Sofie

2012-11-26 @ 22:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0