Loppis utan shopping



Jag smet in på Holmens marknad på väg hem från jobbet. Det var länge sedan jag var där. Fick ögonen på den här vrålsnygga ljuskronan. Precis i min smak. 1 200 kronor skulle de ha för den. Big no no, för min del alltså.



Jag fotade som hastigast därför är bilderna kassa. Den här skålen tyckte jag i alla fall var lite söt, även om det inte är min färg riktigt, men den gör sig mot den turkosfärgade väggen.



Den där gröna däremot! Oooo! Jag stod och tittade på den en lååång stund. Ser ni att den har guldpricksmönster? Vad som var ännu bättre? Det stod Rörstrand i botten på den. Åh, vad fin den är. 170 spänn kostade den.



Den lilla flickan med förkläde har jag kollat på varje gång jag har varit där. Jag har hoppats på att priset kanske skulle sänkas om den inte blev såld. Enligt siffrorna på prislappen har den stått sen i november. Den kostar 85 kronor och det är ju inga pengar egentligen, men för att köpa saker på loppis som bara är fina är det lite för mycket. Hade det varit ett praktiskt föremål hade jag tänkt annorlunda.

Det är som med Rörstrandvasen. I sig är inte 170 kronor mycket, men på loppis är det väldigt mycket. Man skulle kunna få en hel servis för samma summa på ett helt annat ställe. Holmens marknad har höga priser. Så är det bara och då försvinner lite av charmen för mig. Tacka vet jag gubben uppe i Masthugget. Han som sätter priser i en kombo efter pryl och person. Det gillar jag.

Jag köpte inget. Men den där vasen får jag grunna på. Oj, vad jag fastnade för den!

Trackback
RSS 2.0