Taffel för snällhetens skull



Jag utlovade igår att jag skulle visa vad jag fyndade på loppisen på Nordhemsskolan. Jag gick ett varv i rummet med porslin och vid en ganska snabb överblick såg jag att det mesta var skit (ur min synvinkel). Kanske var det redan länsat för jag kom sent till denna avdelning. Men så var det något som stack ut.



En tekanna från Rörstrands servis Taffel som tillverkades mellan 1971 och 1981. Den ville jag så klart titta närmre på. Inte en skråma. 150 kronor var den prissatt till.
- Jag är väldigt förtjust i Rörstrand, sa jag till herrn på andra sidan bordet.
Han log mot mig och sa:
- För 125 kronor är den din!
Prutat och klart. Jag slog till. Till hälften för att vara snäll och till hälften för att jag gillade kannan.



Inte nog med att den var intakt, den var även komplett med tesilen kvar. Helt fantastiskt! Riktigt så här skinande var inte kannan när jag köpte den. Både kannan och silen var bruna av te, men med lite gnubb försvann alltihop och jag ångrar inte ett dugg att jag köpte den ...

Trackback
RSS 2.0