Bokrecension - Flickan från ovan

 
Flickan från ovan av Alice Sebold
 
Ja, nu har jag läst en bok till. Jag har nämligen inte varit riktigt pigg och legat i soffan hela dagen igår och nästan hela dagen idag. Då hinner man läsa mycket.
 
Flickan från ovan kom ut som pocket 2002 och det var då jag läste den första gången. Alltså blev läsningen nu en repris och det är jag så här i efterhand extra glad över. Jag var förtjust i den här boken redan då, men med ytterligare tio år på nacken fanns det saker jag kunnat ta in och förstå på ett helt annat sätt.
 
Huvudkaraktären i den här boken är Susie 14 år. Hon våldtas och mördas. Det får man veta i de första meningarna. Resten av boken löper över de tio kommande åren där familj och vänner försöker ta sig vidare med denna sorg och förlust. Samtidigt följer Susie sina kära från himlen och berättelsen är hennes.
 
Jag vet att det inte låter som världens bästa berättarteknik, men tro mig, här funkar det bättre än väl. Det är få böcker som jag har gråtit så mycket till när jag har läst som denna. Inte för att berättelsen vältrar sig i sorg och smärta utan för att det är det lilla i vardagen som berör. Kanske blir jag så berörd för att jag själv har förlorat någon i alldeles för unga år som stod nära mig.
 
Det är inte bara det sorgliga som griper tag utan lika mycket vad den brutala händelsen gör med relationerna. Föräldrarna som långsamt glider isär och den kvarvarande dottern som så mycket liknar Susie att hon inte klarar att se sig själv i spegeln. Lillebrorsan som är så liten att han mot sin vilja hålls utanför hemskheterna. Där finns också en mormor, pojken som var kär i Susie och den knepiga Ruth. Och så mördaren. Så klart.
 
Alice Sebold har ett vackert språk. Jag är väldigt kritisk, rent språkligt, när jag läser, men här finns ingenting jag hänger upp mig på. Läs den här boken! Om ni inte får tag i den på annat sätt så låna den av mig!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0