Bokrecension - Snöleoparden

 
Snöleoparden av Britt-Marie Mattsson.
 
Liksom den förra boken jag läste av journalisten och författaren Britt-Marie Mattsson har denna bok stått länge i min bokhylla och väntat. Och liksom med den förra berättelsen imponerar författaren på mig med sin gedigna kunskap.
 
Den här boken handlar om flera händelser som hakar i varandra, men huvuddraget är att viktig information som skulle föras med en person från amerikanska ambassaden i New Delhi till densamma i Peking försvinner på vägen i Tibet. En ny förmåga inom utrikesdepartementen i USA skickas iväg för att hitta kuriren.
 
Ärendet sätter igång ett maktspel i Vita huset och kan också komma att skada USA:s relationer med Kina, eftersom den känsliga informationen rör Tibet.
 
Persongalleriet rör sig från högsta toppen - USA:s president - genom tjänstemän och politiker på UD till munkar i Tibet. Här finns också lejda mördare och nyfikna journalister som spelar stor roll i händelseförloppet.
 
Detta var en underhållande och spännande bok och även om boken i sig inte berättar om verklighetsbaserade händelser (tror jag) så finns det säkerligen många likheter med saker som faktiskt har hänt, men som här återges i annan skepnad.
 
Jag glömde nämna i förra recensionen att Britt-Marie Mattsson får med ett jämställdhetsperspektiv i sina böcker. I maktspelet pågår översitteri, härskartekniker och män som sluter upp bakom män. Det feministiska synvinklarna blir aldrig huvuddrag, men finns där som en vass liten tagg. Snyggt och smart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0