Pizza enligt lchf



Jobbet är som ett lchf-ghetto. Varje dag kretsar samtalen kring mat. Lchf-mat. Även om jag tycker att klubbmedlemmarna tar i för hårt emellanåt så klagar jag inte. Jag gillar att diskutera mat. Men någon lchf:are blir jag aldrig. Till viss del liknar min egen ihopsnickrade diet lchf på så vis att jag så gott det går undviker pasta och bröd.

En av kollegorna kom med pizza i lunchlådan här om dagen. Lchf-pizza så klart. Jag älskar hemgjord pizza, men blir alltid kass i magen, eftersom det är så mycket mjöl. Så ikväll gjorde jag pizza enligt lchf. En botten utan mjöl. Kan det blir bra?

Nja. Både och. Den smakar väldigt mycket ägg och så är den sjukt mastig. Om du testar - tro inte att den ska smaka som pizza. Den är ett sämre substitut. Alltså jämfört med hembakt pizza. Den går inte att jämför med köpepizza. Där är den allt för olik. Men visst! Helt ok.

Receptet googlade jag fram och är ett amerikanskt recept översatt till svenska därav lite knepiga mått.


Pizzabotten:

4 ägg
120 gram filadelfiaost
1,8 dl vispgrädde
0,6 dl riven parmesanost
4,8 dl riven ost (går nog bra med vad som helst, jag körde med färdigriven "pizzaost")

Rör ihop ägg, grädde och filadelfiaost först och blanda sen ner den rivna osten. Häll ut den rinniga smeten i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Se till att den rivna osten är jämt fördelad i pannan. Grädda i 25-30 minuter på 175-200 grader.


Tomatsås:

Medan botten är i ugnen kan man göra tomatsåsen. Jag brukar köpa passerade tomater. Först fräser jag pressad vitlök i olja. Strax innan den får färg häller jag över de passerade tomaterna. I med salt, peppar, chilipeppar, oregano och en nypa socker för att dämpa tomatsyran. (Ska det vara lchf måste man ju dock avstå sockret.) Jag brukar låta tomatsåsen koka ner på svag värme med locket på glänt. Då kokar den mesta vätskan ur och såsen blir väldigt fin i konsistensen.

När botten har bakats klart kan man bre ut tomatsåsen och sedan slänga på vad man vill i princip. Jag hade skivad kyckling, ananas och en blandning av riven parmesan- och pizzaost. Jag äter ju inte fläskkött och ville ha något annat istället för skinka. Det fanns flera varianter av både kyckling och kalkon, men jag höll på att bli rent förbannad, eftersom inga av de skivade fågelkötten var producerade i Sverige. Jag köpte till slut ändå, även om jag brukar låta bli i vanliga fall.

Kör in pizzan på 250 grader tills den har fått färg. Strö över oregano innan förtäring. Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Jannica

Jag håller med dig, det finns inget som riktigt bröd. Försöker oxå undvika mjöl då jag inte mår bra av det, men alla substitut jag hittills provat har varit - just - så där.

2012-02-22 @ 21:37:00
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Jag lurar på om man kan använda något annat mjöl som inte är vetebaserat. Har du något tips?

2012-02-22 @ 21:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0