Med golvet som bord



Jag har köpt nya tyger varav ett grått t-shirt-tyg (det som syns i förgrunden). Det var en andrahandssorterad stuv på två meter. Lite här och där är det hål i tyget, men min tanke är att det kan bli schysst som en detalj. Dessutom kostade tyget bara 30 kronor.

Ikväll har jag varit i färd med att konstruera ett mönster. Jag letade bland mina befintliga och i några mönstertidningar, men hittade som vanligt inget som stämde överens med min idé. Inte ens något att utgå från.



Som vanligt startade jag helt enkelt med mitt grundmönster på en topp. Den är tajt och nu ville jag göra en over size-tischa. Hur sjutton gör man för att omvandla ett mönster egentligen?! Jag ringde min syster som är modedesigner och hon förklarade lite grann om förhållandena mellan ärmhål och ärm.

Jag tror att jag fattade, men mitt första mönster blev kaos så jag fick rita om. Med tanke på hur lite pengar jag har lagt ut på tyget känner jag att det är skitsamma om det inte blir bra. Dessutom är tyget 170 centimeter brett. 140-150 är standard. Därmed kommer jag förmodligen kunna få ut en tisha till om den första blir vråldålig.

Som synes sitter jag på golvet. Inte bästa arbetsställningen, men jag har ännu inte införskaffat något arbetsbord. Förhoppningsvis blir det en inköpsrunda på torsdag kväll. Det hänger på min bror som jag har bett följa med som sällskap och bärhjälp.

Å andra sidan lär jag få klippa mina tyger på golvet även i fortsättningen. Så stort arbetsbord som jag hade förut kommer jag inte att köpa nämligen ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0