Island del I

 
Jag skulle gjort ett första inlägg om Island igår, men jag höll på att somna när jag gick igenom mina bilder. Strax efter klockan 20 gick jag och la mig och sov som en stock till 6.30, men här följer ett första inlägg om detta fantastiska land med ett landskap vars like jag aldrig tidigare skådat.
 
 
Vi blev hämtade på flygplatsen och på väg mot vår första aktivitet vid Blå lagunen gjorde vi några stopp. Kamerorna åkte fram så klart.
 
 
Här är vi hela gänget! Vår chaufför fick ställa upp som fotograf.
 
 
Vid det första stoppet kunde man skåda kontinentalsprickan mellan Nordamerikanska kontinentalplattan och Eurasiska kontinentalplattan. Sprickan vidgas med upp till två centimeter varje år.
 
 
Därefter åkte vi till ett område där marken läkte ut svavelluktande ånga. Varmt och gott. Men lukten. Lite som kokta ägg.
 
 
Jag var här och jag kisade.
 
 
Blå lagunen håller en temperatur på runt 38 grader. Denna bild är tagen utanför anläggningen. Det blev inga bilder där inne för min del. Jag däckade i ett migränanfall och sov medan de andra badade och smörjde in sig i lera.
 
 
Vi checkade in på hotellet, slängde in packningen och rusade ner på stan för lunch. Stället var rysligt sjabbigt, men maten ovanligt god.
 
 
Brådskan berodde på en väntande båt som skulle ta oss med på valsafari.
 
 
På väg ut passerade vi konserthuset Harpa.
 
 
Jag och J i blåsten i aktern.
 
 
Havet var alldeles lugnt även när vi hade kommit en bra bit ut. Det var en ljuvlig tur.
 
 
Ytterligare två båtar sökte efter valar. Vi fick syn på vikval. Alldeles förmodligen densamma alla tre gånger.
 
 
Även om vädret var behagligt och solen varm blev det kyligt i blåsten som uppstod av farten. P och jag hade som tur var resurser i form av varsin vinterjacka.
 
 
Kaffet på båten var gratis, men det är nog annat som D och T är glada över.
 
 
A ser lite frusen ut.
 
 
På väg tillbaka.
 
 
På kvällen gick vi ut på restaurang. Det gäller att läsa in sig på meny så man väljer rätt rätt. Jag valde grillad kyckling med potatis. Låter enkelt och det är det förvisso, men det var också fantastiskt gott.
 
 
A och jag.
 
 
J fyllde år denna kväll. Vi står upp, skålar och sjunger för henne.
 
 
Två sköna musiker hejdade oss för ett ögonblick när vi vandrade vidare genom natten i Reykjavik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0