Island del II

 
På Island bor cirka 320 000 människor. 200 000 av dessa bor i storstadsområdet Reykjavik och runt 120 000 i själva staden. Citykärnan påminner ganska mycket om Alingsås med sina låga hus. En tajt och intim känsla. Lite längre ifrån kärnan kunde man se de högre husen. Skön kontrast här med det höga spegelhuset, det illrosa huset och den pampiga vita villan längre bort.
 
Den här dagen hade vi inga aktiviteter inplanerade. Vi åt frukost, tog det lugnt och vid tolv drog vi ned på stan.
 
 
Ny puts på gång, gissar jag. Sköna färger hur som helst.
 
 
När jag är utomlands går jag gärna till en mataffär. Det är roligt att se vad som är lika och olika i jämförelse med Sverige. På hotellets frukostbuffé fanns ett antal ostar som vi inte riktigt kände igen, men i affären fanns de också. Ingen vidare lyxost alltså. På Island kan man köpa cola på 50 cl-burkar. Det var länge sen de försvann hemmavid. Tablettaskarna var så snygga att jag var tvungen att köpa en med frukttabletter och en med saltlakristabletter. Inte supergoda, men ok.
 
 
De andra tjejerna dök på lösgodiset.
 
 
Kulturella som vi är besökte vi ett ganska speciellt museum. Det lockade fram många skratt, vill jag lova. På bilden syns en kaskelotts ädlare del ...
 
 
Jag tror inte att jag såg en enda klädkedja utan bara unika butiker.
 
 
Som den här butiken där vi blev tagna av alla coola skor, brillor och smycken. Både jag och J slog till på långa, dingliga örhängen. Det var halva priset på allihop och jag hade kunnat köpa flera par, men lät bli.
 
 
Kvällen innan hade jag fått syn på en second hand- och vintagebutik. Självklart var jag tvungen att dra med mig gänget dit. Det fanns klänningar i drivor! Tyvärr föll jag inte för någon av dem. De allra flesta var dessutom i för små storlekar för mig.
 
 
Just den här helgen var det någon typ av kulturfestival i stan och således ganska mycket folk ute. I den här bilden var jag visserligen mest ute efter väggmålningarna.
 
 
Efter några timmar började vi bli hungriga och anslöt oss till grabbarna som satt och njöt av det underbara vädret och god dryck.
 
Den här kvällen åt vi i hotellets restaurang. Och jag kan bara konstatera att de kan det där med mat på Island. I princip allt jag åt var överväldigande gott och väl tillagat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0