Kräftkalas och djupdyk



Jag fick besök igår och vi åt kräftor. Det blev en sån där låda. Jag hade tänkt komplettera med några havskräftor och räkor. Jag var helt övertygad om att fiskbilen skulle vara på plats. Men nä. Onsdagar och fredagar. Inte lördagar. Typiskt. Men de där frysta lådkräftorna var goda.



Vitlöksdressing, chevre och brie slinker också ner.



Gjorde för första gången en västerbottenpaj. Googlade ett recept innan jag gick in i affären och tog första bästa. Det var ägg i pajdegen. Det har jag aldrig haft förut. Skalet skulle förgräddas och det såg inte helt ok ut. Det bubblade och flöt av smör. Men när skalet fått vila en stund såg det riktigt bra ut och jag hällde i ostblandningen och faktum är att slutprodukten blev en av de godaste pajer jag ätit. Botten var inte så där torr och smulig utan saftig.

Det var en skön kväll. Inte bara för att jag fick äta massa gott, utan för samtal som rörde allt mellan himmel och jord. Det pratas för lite. Så där på riktigt. Som när man har tid och kommer förbi det ytliga skvalpet och ner på djupet. Känslor och relationer, både för sig och andra. Utvecklande samtal. Det är grejer det.

Här är receptet förresten om någon är nyfiken:


Västerbottenpaj 6-8 portioner

3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
125 g smör
1 ägg

Vispa ihop, knåda ut i form, nagga botten och förgrädda 10-15 minuter i 200 grader.

3 ägg
300 g riven västerbottenost
2,5 dl grädde
1 dl mjölk
salt, peppar

Häll ostblandningen i skalet och grädda nedanför mitten i ugnen tills fyllningen stannat. Alltså att den inte rör sig om man skakar på formen. Cirka 25-30 minuter i 200 grader.
Jag glömde köpa grädde så jag använde bara mjölk och det gick finfint. Den här pajen var fantastisk god!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0