Rörstrand, Höganäs och annat gött



När jag ändå var i Jönköping var det självklart att gå till Erikshjälpen. Nästan direkt föll mina ögon på de här assietterna. Märket är Rörstrand (så klart) och de heter Daga och är så vitt jag kan läsa ut från 1943. Jag blev överförtjust, men dessvärre var de fyra assietterna inte prismärkta. Det brukar betyda att de inte säljs den dagen. Efter några om och men sattes priset 15 kronor styck. Taget. Jag bestämde för mig själv innan jag fick veta att jag skulle betala max 20 kronor styck.

Jag letar inte lika intensivt efter assietter som jag gjorde ett tag. När jag började köpa äldre porslin var jag väldigt inne på 50- och 60-talsporslin, men märkligt nog har jag insett att jag bäst gillar porslin tillverkad tidigare än så. Därför håller jag på med en växling, kan man väl kalla det. Blommor och guldkant. Det är fina grejer det!



För första gången stod jag i kö till Erikshjälpen i Huskvarna. Det var idel karlar som stod och tryckte längst fram. Många var i skalan äldre. Det förundrar mig. Är besöket mest en social grej eller shoppar de också? Har de gamla inte redan allt? Köper de för att sälja vidare? Nostalgi? Svaren är säkert lika många och olika som frågorna.

Jag hittade hur som helst det här fatet. Färgen passar väldigt fint hos mig. Den är från Höganäs och jag betalde bara 15 kronor. Det stod på att den var defekt, men jag kunde inte se på vilket sätt.



Jag köpte även den här lufttäta lilla burken för 5 kronor. Även här var det färgen som fångade mig och jag blev nästan lite chockad över priset. 5 kronor är ju typ gratis. Svensktillverkad är den också. Det jag gillar både med den här burken och med fatet är att de är bruksföremål, men samtidigt vackra. En oslagbar kombo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0