Färgfält hellre än detaljer



Jag har haft en plan och den skred jag till verket idag. Jag ska börja måla med en förlaga. Att utgå från en bild. Det är inte min grej, eftersom jag helst målar fritt ur huvudet, men just därför. Om man ska utvecklas måste man utmanas. Jag rotade i bildarkivet på jobbet efter en särskild bild som en nu pensionerad fotograf på tidningen har tagit.



Bilden har väldigt tydliga färgfält och det var så jag såg på bilden. När jag hade gjort grovskissen fyllde jag skissen med färg. Ungefär som en målarbok. För att det ändå ska vara min bild och inte bara en kopia har jag använt fotot som en grund och inte som något jag följer slaviskt.



Nedaför tavlan ligger bilden. De påminner om varandra. Även om jag låtit mitt slarviga sätt få dominera.



Jag gillar att måla stökigt och smutsigt. Det är inte det jag gör oftast så när jag väl får chansen tar jag den. Fotot är taget när ett helt kvarter med gamla träkåkar revs till förmån för lyxiga bostadsrätter på hög höjd.

Tavlan är klar i grunden. Det är så jag gör. Öser på, målar fort nog att jag inte hinner tänka på annat som att titta på klockan eller känna hunger. Därefter får målningen vila. När den sedan fått vila klart petar jag i detaljerna. Dock inser jag mer och mer att detaljer inte är min grej. Att måla med liten pensel och renblandad färg funkar inte riktigt. Ett drag med penseln får gärna skifta i rött, brunt och grönt även när jag ska måla gult.

Återigen - vad skönt det är att måla! Har inte målat sedan juni. På tok för länge sedan. Jag skulle behöva åka och handla färg. Dessbättre har jag ett presentkort hos min favoritfärghandlare att utnyttja. Dessvärre är det sju mil dit ...

Och det där med att glömma bort tiden. Jösses vad hungrig jag är nu! Magen knorrar och bänder sig. Tur då att jag har mat färdig att värmas bara. Då tar det inte så lång tid.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Den gillar jag, otippad mark!

2011-09-20 @ 20:53:39
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Tack så mycket! Jag har målat lite till på den, men mest på detaljnivå.

2011-09-20 @ 21:13:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0