Loppisshopping och goda grannar

Jag var på Vråen med anledning av ett jobb och sprang förbi second hand-butiken Andra hand. Den skulle ha öppet samma eftermiddag så jag bestämde mig för att åka dit efter jobbet. Det var väldigt länge sedan jag var där sist. Kan faktiskt inte riktigt minnas när det var.

Andra hand är en ganska liten loppisshop och enligt mig är det allra mesta inget att ha. Största delen av utbudet är glas och porslin och det var just dessa grejer som jag siktade in mig på idag.



Jag vet inte hur länge jag har spanat efter glas, men det är sannerligen inte ofta jag hittar sånna jag gillar. De här föll mig dock i smaken. För tillfället har jag ett gäng Ikeaglas som går sönder bara de råkar nudda varann i diskhon. Vidare roliga är de inte heller. För mig spelar det ingen roll om jag har flera varianter och bara få av varje. Det tycker jag bara är charmigt. 40 kronor för dessa fyra.



Det är många som jagar Kockumsgrejer. Därför blir jag lika förvånad varje gång som jag springer på Kockumsprylar som ingen hunnit plocka. Jag hade kunnat ha en uppsjö grejer om jag velat. Den här blev dock den första jag slog till på. Egentligen en ganska otymplig form. Den rymmer fyra liter och jag betalde 65 kronor för den. Nästan helt utan märken. Bara en svart prick på insidan. Jag lurar på att ställa blommor i den och ha den på balkongen. Det återstår att se vad det blir av det.

När jag kom hem efter min shoppingtur mötte jag grannen på parkeringsplatsen.
- Välkommen hem! sa han med ett leende.
- Tack, svarade jag glatt.
- Du var borta länge, sa han sen.

Jag var borta elva dagar. Skönt att det finns människor som tycker att det är länge. Fint att till och med grannarna saknar en. En kollega sa att det kändes som jag varit borta ett halvår. Det var också ett fint välkomnade!

Trackback
RSS 2.0