Tillfixad klänning



Idag har jag fixat till en klänning. Det är en härlig 80-talsklänning som jag verkligen älskar! Dock var ärmen i sitt ursprungsskick så tajt att jag skulle fått blodstopp om jag burit den mer än en timma. På framsidan av ärmen fanns ett insytt veck dekorerat med en knapp. Först tänkte jag att det skulle räcka med att sprätta upp vecket, men insåg att det inte skulle funka. Det skulle krävas för mycket jobb att få det snyggt.



Då gick jag på sömmen på insidan av ärmen istället. Där kilade jag i ett stycke spets.



Det blev till att sy för hand och det är något som verkligen inte hör till vanligheterna. Jag stack mig i tummen nästan det första jag gjorde. Den här lösningen var inte den bästa utseendemässigt, men det var den enklaste. Dessutom tror jag inte att så fasligt många människor kommer att syna klänningen just under armarna ...



Jag la ut den i midjan också. Livet satt vråltajt och knapparna strenade lite över bysten. Det fanns att ta på i sidsömmarna så jag har lagt ut den totalt fyra centimeter. Det gjorde stor skillnad. Nu sitter den mer som den ska, vilket visserligen är väldigt tajt det också, men livet är sytt lite korsettaktigt. Det blev handsömnad även här och självklart satt jag som sig bör i skräddarställning. Jag hade tänkt hinna att sy en underkjol idag också, men jag får skjuta det på framtiden.



Här är bilden jag tog när jag köpte klänningen för snart ett år sedan. Tänkte att jag skulle inviga den ikväll. Jag ska åka till Göteborg för att se Håkan Hellström på Slottskogsvallen. Vädret är strålande. Det kan knappt bli bättre!

Trackback
RSS 2.0