Hallongrottor med egengjord sylt




Det första jag bestämde mig för att jag ville baka var hallongrottor. Eftersom jag var fullt upptagen med att prata i telefon när jag handlade ville jag inte fråga efter sylten. Det kändes som att jag letade i hela den stora butiken två gånger utan att hitta sylten. Däremot hittade jag frysen där det fanns hallon. Jag lät dem koka tillsammans med lite vatten. Därmed fick jag en "sylt" utan socker. Hallonsmaken kommer fram mycket bättre och det blir en större kontrast till den söta kakan.

Hallongrottor

4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ihop.

200 gram smör (Och smör ska det vara. Inget himla margarin. Det blir inte ens hälften så gott med margarin!)

hallonsylt

Tärna gärna smöret en stund innan allt blandas samman. Det blir lättare att bearbeta smeten då. Jag brukar blanda med elvispen. Gör sedan matskedsstora kulor och lägg dem i formar. Tryck ett hål i dem. Degen kan lätt gå sönder när man gör detta, men det är bara att trycka ihop den igen. Fyll gropen med hallonsylt. Grädda sedan i mitten av ugnen i cirka 10 minuter i 200 grader.



Jag gjorde bondkakor också. Grunden är i princip densamma som till hallongrottor, men med mandel och sirap i och bakpulvret är utbytt till bikarbonat.

Bondkakor

200 gram smör
2 msk ljus sirap
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Kör med elvisp tills allting blandats väl.

1 dl hackad mandel
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bikarbonat

När man blandat allt med elvispen är degen alldeles smulig. Häll ut på en lättmjölad bänk och krama ihop smulorna. Gör sedan en eller två rullar som är tre-fyra centimeter i diameter. Lägg dem i kylen någon timma så att smöret stelnar. Skär sedan rullarna i centimetertjocka kakor, placera ut på bakplåtspapper och in i ugnen cirka åtta minuter på 175 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0