Leva livet

Det här är ett tips värt att ta vara på. Tom Alandh är, enligt mig, en av Sveriges aboslut vassaste dokumentärmakare. Tillsammans med fotografen Björn Henriksson har han i tio års tid följt missbrukaren Pia. Redan som 14-åring började hon att missbruka. I två tidigare filmer har Tom Alandh berättat om hennes liv på ett väldigt ingående sätt. Han har filmat henne in i en värld som få av oss någonsin ser.

Flera gånger har hon försökt att ta sig ur missbruket och alltid fallit tillbaka. Tom Alandh har följt med. Inte tagit ställning. Berättar om Pias liv på ett mycket berörande vis.

När jag gick journalistutbildningen hade vi Tom Alandh som gästföreläsare. Det var ett stort ögonblick. Inför det besöket tittade vi på en av filmerna om Pia.

På söndag klockan 21.15 i SVT 2 visas den tredje och sista filmen om Pia. Leva livet heter den. Jag kan nästan garantera att man inte sitter oberörd och jag tror att man hänger med även om man inte har sett de två första filmerna.


Kommentarer
Postat av: Maja

Håller med dig. Starkt, berörande och livsbejakande. Härligt att se att hon lyckas till slut.

2011-01-10 @ 18:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0