Nötchokladrutor



Jag har bakat kakor. För mig välkända kakor, men som jag aldrig bakat själv. Jag blev konfunderad över receptet för det verkade vara en väldigt liten smet plus att smöret inte skulle smältas. Med andra ord skulle den bli seg och svår att få ut i en form.

Jag bestämde mig för att dubbla satsen och det var nog bra, men det var ändå svårt att få ut smeten. Enligt receptet skulle man smöra bakplåtspappret och jag gjorde som det stod, men nästa gång skippar jag det. Smöret gjorde att degen inte vill klistra sig mot pappret utan följde med slickepotten upp. Resultatet blev i alla fall bra, men jag skulle (som alltid) tillsätta något mer kakao för en mustigare smak.

Nötchokladrutor (dubbel sats)

200 gram smör
3 dl socker

Vispa ihop och vänd sedan i:

2 ägg
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl.

Smeta ut på bakplåtspapper så att smeten har kanske en halv till en centimeters tjocklek.

Garnering:
1,5 dl grovt hackade hasselnötskärnor

Grädda i mitten på 200 grader i cirka 15 minuter.

Skär kakan i bitar medan den är varm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0