Stadsdetaljer i Las Palmas



Jag kom hem i onsdags eftermiddag. Oerhört trött efter den tidiga uppstigningen på Gran Canaria. Igår och idag har jag jobbat, men nu har jag kasat ner i soffan och har en långledig helg att se fram emot.

Jag har så många bilder jag skulle vilja visa från min resa och har försökt att göra som jag gjorde med Pragbilderna - dela in dem i kategorier. Den här kategorin har jag kallat stadsdetaljer. Sånt som fångat ögat av en ibland oklar anledning. Som bilden ovan. En brandpost. Som en person med gasmask på.



En husvägg i kåkstäderna uppvisade i en spricka flera lager av olika färger.



Det är både smart, miljövänligt och förmodligen också effektivt att använda torra palmblad som sopkvastar. Borsten som förmultnar när den är färdiganvänd. Bara att plocka till sig ett nytt blad. Ser inte papperskorgen lite ut som en blinkande uggla?



Viss förvirring kan uppstå. Är det 4 eller 39 som gäller här?



Columbus mellanlandade på Kanarieöarna flera gånger under sina långa resor. Här finns ett museum enkom för hans skull och han har en egen plats där en byst föreställande honom ståtar högt upp i luften på en pelare. Här i sällskap med en duva.



Ett onekligen platt hus. Japp. Bara en skiva rätt upp från marken. Förmodligen tar man sig från ena till andra änden i lyan ganska fort ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0