Så blev det julgodis




Jag hade bestämt att jag inte skulle göra julgodis i år. Dels för att jag inte skulle hinna bjuda hem folk som kan äta upp det och dels för att jag har så pass ont om pengar att varje hundralapp är räknad. Men. Som synes. Jag kunde inte hålla mig. Nu när jag håller på fattar jag inte varför jag satte igång. Även om jag valde de två lättare varianter i min reportoar så är jag efter två timmar skitless. Och då har chokladkolan inte kokat färdigt än!

På bilden synes mozartkulor. De är enkla att göra av den anledningen att man inte behöver laga till något. Tärna nougaten, skiva marsipanen. Vik in nougatkuben i skivan och rulla ihop. Smält sedan choklad och doppa dem i. De är färdiga att ätas när chokladen stelnat. Trots enkelheten är det ett pillgöra. Och jag var trött i ryggen innan jag började.

Kolan har stått och kokat i snart två timmar. Den är väldigt långsam. Men å andra sidan är den våldsamt god! På spisen sköter den sig själv. Själva jobbet kommer när man ska klicka ut den i formar. Man kan välja att hälla ut den i en större form. Då kommer dock jobbet sen ändå när man måste dela kolan i mindre bitar och vika in den i papper. Då gör jag hellre jobbet att klicka ut den i småformar och så är det klart.

Här är receptet på chokladkolan:

3 dl vispgrädde
50 g smör (riktigt smör ett måste)
3 dl socker
1,5 dl ljus sirap
0,5 dl kakao
1,5 msk vaniljsocker

Häll upp allt i en tjockbottnad kastrull med en volym på tre liter. Koka upp kolan och rör om kraftigt tills det blir en jämn smet. Sänk ner till lägsta värme och låt koka. Allt eftersom sjunker kolan och tjocknar. När den börjar verka tjock gör ett kulprov. Kom dock ihåg att med det här receptet ska kolan koka långt längre än du tror. Se till att ha gott om tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0