Det nya året



Bilden ovan tog jag sommaren 2010. Tänk om jag hade vetat då att jag ett och ett halvt år senare skulle bo i området innanför kranen. När nyårsafton närmar sig blickar man ofta bakåt och lurar över vad året som gått har inneburit. Det ska jag göra i morgon. Nu tänker jag istället blicka framåt.

Saken är den att framåtblicken blir ganska kort. Framför allt för att man inte vet någonting om framtiden, men just det här året är det mer ovisst än på länge för min del. Det finns några hållpunkter.

Den 9 januari går flyttlasset från Värnamo till Göteborg. Innan dess är det packa, packa, packa som gäller. Därefter blir det spartanskt liv månaden ut för min del. Jag kommer att sova på luftmadrass i vardagsrummet. Det positiva med detta är att jag har gott om tid att städa. Jag kan ta ett sovrum i taget och sedan stänga till dem.

Köksbordet, arbetsbordet med stolar och fåtöljen är möblerna jag kommer att ha kvar efter flytten. I övrigt kommer lägenheten att vara tom. Att det blir just dessa möbler är för att jag inte ska ha kvar dem.

Mitt sista arbetspass på Värnamo Nyheter gör jag den 31 januari. Då lämnar jag mitt passerkort, tömmer mitt skrivbord och åker till Göteborg. Där väntar ett i nuläget helt ovisst liv.
- Vad ska du göra? är det många som har frågat.
- Jag ska vara arbetslös, har jag svarat.

Självklart är det inte mitt mål, men det vore inte dumt att få ett par-tre veckor ledigt för att klara omställning. Landa. Få ordning hemma.



För ett år sedan var min inställning att jag skulle vara göteborgare sommaren 2011. Så blev det inte. Men att inleda ett nytt år med att flytta till mitt hjärtas stad är inte fel det heller. Hej 2012! Du är efterlängtad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0