Jag är i chock och vill bara gråta

Detta är ingen politisk blogg på något sätt, men jag måste dela med mig av mina tankar och min känsla. Jag har aldrig tidigare följt ett val med sådant intresse som gårdagens. Politik har heller aldrig någonsin tidigare drabbat mig så hårt som siffrorna igår. SD har 20 mandat i riksdagen. Jag satt och grät hela kvällen. Idag när jag läser tidningar på webben kommer tårarna igen. För mig är detta helt ofattbart. Även om vi såg det komma. Vi lever i en demokrati där alla får tycka, tänka och rösta som man vill, men för mig är inte SD demokratiska. De värnar inte om allas lika värde. Vilket är vårt samhälles grundbult. Hittills.

SD har också kommit in i landsting och kommuner där de tidigare inte haft plats. Dessutom får de flera stolar. Bland annat i kommunen där jag lever och bor. Kan också läsa att Svenskarnas parti - ett nazistparti - har tagit mandat i Grästorp. För mig är det helt ofattbart och fruktansvärt.

SD vill stoppa all utomeuropeisk invandring. De vill tvinga fram en assimileringspolitik. De säger att de ska ta Sverige tillbaka. Mitt Sverige är det ingen som har tagit. Jag delar mer än gärna mitt land med alla människor. Att säga att Sverige ska vara för svenskarna är ett väldigt konstigt uttalande. Vem är svensk? Vi har invandrade svenskar som har byggt det här landet lika mycket som min mormor och morfar har gjort. Som fullt ut är delaktiga i den välfärd det här landet är så stolt över.

I Göteborgs-Postens websida kan man läsa följande:
Verdens Gangs debattredaktör Elisabeth Skarsbö tror inte att Sverigedemokraterna får särskilt stort inflytande i riksdagen:
- Svenskarna är så pass skickliga att de inte tillåter att detta parti kommer upp och jag kan nästan säkert säga att man kommer att hitta lösningar tvärs över blocken.

Jag hoppas innerligt att hon har rätt i sitt uttalande om blocköverskridande politik. SD sitter i riksdagen och har rätt att ta del på samma sätt som de andra partierna, men jag vill inte att de ska ha makten att agera vågmästare.

Den tröstande tanke jag har är att runt 95 procent av svenskarna ändå har röstat på andra partier, men för mig är detta en sorgens dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0