Hetaste arbetsklädseln

Varannan onsdag och torsdag är jag ledig nu för tiden och denna vecka föll det på en onsdag. Jag vaknade med huvudvärk. Jag trodde den skulle försvinna efter en rejäl frukost med gröt och te och en massa kallt kranvatten. Det gjorde den inte, men jag ville inte ge mig för den. Jag tog en huvudvärkstablett och satte sedan igång i arbetsrummet med att måla.

Det hjälpte inte heller och efter fyra timmars jobb så känner jag att det är berättigat att krypa ihop i soffan och plöja igenom missade program på play.



Just nu målar jag med de här färgerna. Varma höstiga toner som får mig att må gott i sinnet. Jag håller på med en tavla med träd på. Som vanligt har jag målat i någon slag impressionistisk stil där allting liksom flyter ihop. Därför tog det ganska lång tid innan jag fattade vad det var med tavlan som var så konstigt.

Myntet trillade ner plötsligt. Stammar! Haha! Mina träd hade inga stammar! Egentligen behövdes inte stammarna, eftersom marken och kronorna flyter samman i färgerna, men när de raka strukturerna väl var på plats fick hela bilden en ny balans. Det var som att lägga till en kontrastfärg. Allting stämde. Vad korkad jag kände mig en stund...

Jag har ställt upp några tavlor runt om i vardagsrummet för att jag ska kunna kolla på dem lite när som helst. Efter ett tag lyckas jag att titta mer objektivt på dem och kan se om det är något som saknas och jag kan bestämma mig för om jag gillar dem eller inte.



Eftersom ryggen fortfarande inte är helt i schack även om den är bra mycket bättre än för två veckor sedan försöker jag ändra ställning mellan varven. Titt som tätt har jag legat på golvet med benen sträckta upp i vädret. Då hamnar hela ryggen mot golvet. Problemet är att jag är så svank att jag ofta överbelastar bakåt. Då är det skönt att ligga så.

När jag målar belastar jag framåt istället. Inte bra det heller. Jag föredrar att ha mina tavlor liggande när jag målar. Ibland kräver bilden en titt ovanfrån. För att få persektiv. Inte så bra för ergonomin, men jag står inte så där några långa stunder, som tur är.

Snyggaste klädseln har jag också när jag går hemma och skrotar. Jag är ganska kladdig av mig när jag målar därför får jag välja kläder med omsorg och inte ta dem jag är rädd om. För färg blir det på dem hur jag än gör. Idag lyckades jag till och med att kladda på fönstret två meter från där jag sitter. Att jag lyckades med det var för att jag hade penseln i handen när jag tog ett varv runt i rummet.

Den där tröjan köpte jag förresten när jag gick i sjuan eller åttan. På den tiden startade JC sina rea-dagar klockan sju på morgonen för sina medlemmar. Jag och mamma åkte in till Nordstan i Göteborg för att köpa kläder till mig och jag fastnade direkt för den här tröjan. Jag provade och bad mamma hämta större och större storlek. Jag ville ha största möjliga. Tror att det är XXL. Jag har älskat den mycket i alla år. En tröja som jag helst inte vill att någon synar på nära håll så trasig den är!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0