Det här med tankesätt ...

När jag gick från jobbet sent igår kväll så regnade det. Längs vägen låg fula grå snöklumpar kvar sedan helgens snöfall. Regna bort ni, tänkte jag. Sen sov jag så gott att jag kände mig alldeles mörbultad när jag vaknade. Det som väckte mig var ett brötande utanför. Då slog det mig att jag vaknat någon gång under natten och hört samma ljud. Jag föll tillbaka mot kudden igen. Näe. Plogbilen. Det har kommit mer snö!



Det var det här med inställning. Ibland. Ganska ofta. Får jag tjata på mig själv om vissa saker. Det är så himla lätt att glömma. Snön är jättehärlig! Mycket bättre än slask. Min enda invändning är att snön kommer så tidigt. Jag är rent ut sagt rädd att det ska bli en likadan vinter som förra året. Den var fantastisk och vacker på många sätt, men den var alldeles för lång. Jag minns att jag grät när det snöade i mars.



För hur härligt det än är med snö så har den sin tid. Förra året stal den av vårens tid. Måtte den inte göra det denna säsong också. Men i ett försök att rätta till mig själv ska jag tänka att snön är fin.



Snön gör ungarna glada och tillvaron blir ljusare. Och faktum är att med snö på marken så får man bättre julfeeling och den ska jag också jobba på i år har jag sagt ju. Jul är kul. Eller något i den stilen. Till helgen får jag besök av familjen. Inte riktigt alla tyvärr, men tillräckligt många för att lägenheten ska bli full av folk. Så många är vi nämligen. 13 när vi är alla.

Egentligen vill jag ägna mina lediga stunder i arbetsrummet, men denna vecka får jag nog satsa på alla rummen och hålla dem i ordning. Just nu är det köket som behöver mest omtanke. Till helgen ska julpyntet fram. Helst vill jag ta fram det nu, men då blir det helt fel ordning. Man måste städa först. Eller måste...jag brukar inte göra som man måste, men det är helt klart en fördel att städa innan man tar fram fler saker.

Förresten måste jag tipsa om en fantastisk sida för alla som gillar 50-, 60- och 70-talsgrejer. Den heter Prylodesign och jag har beställt ett par gardinlängder samt en tyglängd. Alldeles för dyrt för min plånbok just nu, men inte särskilt dyrt egentligen. Jag ska visa mina köp vid tillfälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0