Nytt i min musikhylla


Jag upptäckte r'n'b tack vare Mary J Blige. Det är nog en tio-tolv år sedan. Sedan dess har jag haft en dragning till den här genren. Egentligen är det lite underligt för jag blir på något sätt alltid besviken. Det finns så många kvinnliga artister med fantastiska röster som gör r'n'b. Det trista är att musiken inte tar fram det bästa av deras röster. Vilket förmodligen min favoritgenre soul hade gjort.

Mary J Bliges röst är underbar. Tyvärr rappar hon ofta bort den. Lauryn Hill har en magisk röst, men den försvinner i hennes virrvarrande av tonspektrum. Det finns en artist som inte är helt olika de två föregående damerna. Hon har lite av varje. Första gången jag hörde en låt med henne trodde jag att Mary och Lauryn gjort en duet. Vilket inte hade varit tokigt.

Nä, men det visade sig vara Jazmine Sullivan. Hon är på intet sätt ny på stjärnhimlen, men hon har inte riktigt slagit igenom här i Sverige. Hennes nyaste singel "Holding you down" har spelats en del i radio. I alla fall gick den på P3 i slutet av sommaren. Får se om det kommande (?) albumet kan ge henne genomslagskraft även här.

Hur som helst har hon letat in sig till mig, alldeles förmodligen för att stanna.

Spana in henne på Spotify och lyssna på "Live a lie" och "In love with another man".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0