En liten bit av min nya kärlek



Prag. Så stavas min nya förälskelse. Vilken stad! Så vacker. Var man än tittar finns det något fint att se. Här står jag helt i enlighet med min turistanda med Karlsbron till vänster och Pragborgen till höger. Framöver kommer jag att lägga in bilder i omgångar från Prag. Här är första etappen.



I Prag finns så mycket bevarat. Gamla byggnader. Flera katedraler. I stan tar man sig fram via buss, spårvagn, metro eller taxi. Allt är billigt. En tur med de kommunala resmedlen kostar 10 kronor för en halvtimmes resa. Vi tog taxi till flyget. En tur på 30 minuter kostade oss 250 kronor.



Jag tror att floden Vltava är det som skapar mycket av stadens magi. Vattnet i sig är så rofyllt att se på. Alla broarna ger staden en fantastisk vy. Här har floden slingrat sig in i en "bakgård".



En eftermiddag satt vi på uteserveringen med parasollen. Därifrån såg vi solen gå ner över Pragborgen. Kanske ser det ut som dåligt väder, men det var det verkligen inte. Enligt prognosen skulle det regna alla dagar vi var där. Faktum är att det bara droppade lite försiktigt första kvällen. Må vara att det var molnigt, men vi hade 17-18 grader på dagarna. Perfekt stadsväder. Sista dagen var det sol. Det ska man inte klaga över, men hade det varit sol alla dagar så hade vi nog inte orkat upptäcka stan så mycket som vi gjorde. Vi gick och gick och gick.

Prag är en stad att resa tillbaka till. Nu har jag en bra bild av vad som finns och hur stan är uppbygd. Nästa gång ska jag bara njuta.

Över till något helt annat. Imorgon gifter sig min syster! Det ska bli underbart roligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0