Rörstrand Riviera



När jag för ett halvårsedan rensade bland mitt porslin gjorde jag mig av med de stackars djupa tallrikarna jag hade. Det var fyra gråa trista frukosttallrikar som jag haft sedan jag var 19. Jag hade tröttnat på dem för länge sen. Långt före rensningen har jag letat på second hand efter "riktigt" porslin. Designat och allra helst tillverkat i Sverige. Det finns så mycket fint svenskt porslin.

För två-tre veckor sedan såg jag de här fina tallrikarna på en second hand här i Värnamo. Jag satt och vände och vred på dem länge innan jag bestämde mig för att inte köpa dem. Men så i lördags fick jag se att de fanns kvar och den här gången bestämde jag mig. Kanske de fanns kvar för min skull. Rörstrand Riviera heter servisen och jag fick elva djupa tallrikar för 20 kronor styck.

En vän kallade mig för porslinsnobb. I det här fallet är jag hemskt gärna porslinsnobb. Så mycket hellre Rörstrandtallrikar för 20 kronor styck en något själlöst för 30 kronor styck från en blågul massproducerare.

Jag är inte särdeles insatt i årtal så jag sökte på internet om mina nyfunna vänner. På två sidor hittade jag en siffra som sa att Riviera tillverkades mellan 1939 och 1952. Motivet är tryckt på porslinet. På en annan sida hittade jag en assiett från servisen till salu för 50 kronor. Med andra ord kanske jag skulle kunna göra mig en liten hacka på dessa. Men jag vill nog helst njuta av dem själv, hellre än pengarna.

En grej som är fin är att tallrikarna förmodligen aldrig diskats i maskin. Guldkanten må vara sliten, men inte alls så som en maskindiskad guldkant blir. Tyvärr har jag inte lyckats hitta namnet på den som formgivet Riviera. Om någon vet meddela mig gärna!


Kommentarer
Postat av: therese

Fick arvegods från farmor min. Djupa tallrikar, rörstrand riviera. Har inte heller lyckats få fram formgivaren då signaturen på baksidan är otydlig. Är du intresserad av fler tallrikar hör av dig!!



Mvh Therese

2011-08-01 @ 11:33:38
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

För en tid sedan hittade jag fler Riviera och har kunnat komplettera och har nu tolv djupa tallrikar. Tack ändå för ditt erbjudande!

2011-08-01 @ 12:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0