Blad




Blad. Tavlan mäter 20x20 cm.


Våren 2004 rusade jag rakt in och kraschade i väggen - utmattningsdepression var diagnosen jag fick. Stress. Höga ambitioner. Prestationsångest. Att inte veta vad som är tillräckligt. Känsla av att inte duga. Sorg. Det är några av delarna i varför det hände.

Det har gått sex år. Det känns som en lång tid. Och det har varit en lång resa att komma tillbaka. Det är en resa som fortfarande pågår. I målandet hittar jag rekreation. En vit duk. Paletten som är nedkladdad med flera år gammal färg. Tuber med akryl. Att blanda fram rätta tonen. Penslar. Låta tanken och känslan styra mer än hjärnan. Det finns något helande i det.

Jag har känt mig trött i veckan. Inte särskilt stressad. Längtade efter helgen. Längtade hem till mina färger. Helt oväntat fick jag en genomklappning igår. Jag bara grät och grät. I flera timmar. Kroppen och känslorna var i uppror. Slut. Vet inte riktigt varför.

När jag hade hämtat mig satte jag mig vid arbetsbordet och den här tavlan är resultatet. Det enda jag ville med den var att måla grönska i blått och att skapa en 50-talskänsla med färgerna. Jag har ingen brun färg bland tuberna så jag blandade. Satt en bra stund innan jag hittade rätt ton. Det var en sällsam känsla att lyckas att få fram exakt den färgen jag ville ha.

Även om jag kom långt med bilden igår så har jag färdigställt den idag. Tårarna har stillnat. För den här gången.


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Du är bra du.Du kan beskriva och sätta ord på känslor ,tankar upplevelser mm. Jag har nytta av det du skriver. Jag lyfts och ser det ur ett annat perspektiv. Hurra hurra för dig. kram Birgitta

2010-03-21 @ 14:42:57
Postat av: kajsa

tittar på den för tredje gången nu, den är jättefin, mild och 50-talistiskt som du beskrev, rogivande

2010-03-24 @ 12:42:36
Postat av: sofie

Birgitta: fint att mina ord kan hjälpa på det sättet. Det är glädjande.



Kajsa: tack. Att du gillar den gör mig glad! Tänkte faktiskt på dig när jag målade den. Vet inte varför riktigt.

2010-03-24 @ 12:53:35
Postat av: yvonne

Hejsan!

Fick bara en tanke... att tavlan med ansiktet som ändrar skepnad hela tiden och inte riktigt vill bli klar, kanske handlar om dig och den process du fortfarande verkar vara inne i....

varma kramar från Vonnsan

2010-03-30 @ 21:23:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0