Mat i Prag



Matinslaget.
För att det inte ska bli för mycket på en och samma gång så har jag delat upp Pragbilderna i kategorier. Det funkar till viss del och det här är matkategorin. Här står jag i ett gatukök med en typisk tjeckisk maträtt. Det är friterad ost i bröd med majonäsröra. Fantastiskt gott.



På mittenbilden är en risotto med kyckling och färsk sparris. Kanske den godaste risotto jag ätit. Till höger en annan ljuvlig rätt. Lax med selleripure och äpple. Såsen var gjord på bland annant pinjenötter. Maten i Prag var väldigt billig. Det var med andra ord inte svårt att äta riktigt bra mat utan att göra hål i resekassan.



Här är jag på en tjusig resturang. De hade vita dykar till och med på uteserveringen. Vi blev servade av en mycket vänlig och duktig servitör. Här dricksade vi mest. Det är alltså lönande att vara snäll!



Den sista dagen irrade vi iväg långt bort. Vi siktade på att hamna i nya stan, men jag vet inte riktigt vart vi var. Vi var hungriga och hittade en pizzeria. Det var bra pizzor. Inte så där sladdriga och flötiga som de svenska. Kvinnan är mitt resesällskap och den bästa av vänner.



Både jag och M är löjligt förtjusta i kakor. Ju smarrigare desto bättre. Bäst var ändå den till vänster. Det gick liksom inte att prata för att den var så god. Åh, jag kan nästan längta tillbaka till den där kakan ...


Kommentarer
Postat av: sara jay

haha, kakor vi minns :)

2010-06-04 @ 10:58:55
URL: http://sarashotgun.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0