Älskade Rörstrand




Idag på second hand-rundan hittade jag denna Wallmoskål. Tycker den är så otroligt fin att jag utan att blinka betalde 250 kronor för den. Det är egentligen för dyrt tycker jag. Men visst, för en Wallmotallrik får man betala 100-150 kronor. Wallmo producerades på Rörstrand mellan 1902 och 1922 så den har några år på nacken.




Jag la även beslag på dessa fina uppläggningsfat. Som synes också Rörstrand. Jag betalde 40 respektive 20 kronor för dem. Faten är inte namngivna och jag har inte lyckats surfa mig till något namn heller, men de är tillverkade 1962. För ett tag sedan såg jag två tillbringare i den här serien på en hemsida och föll för mönstret. Det är så skirt på något sätt.

När jag satt och surfade runt efter information om Rörstrand så hittade jag en hemsida. Rörstrand Museum i Lidköping. En fantastisk hemsidan med massa intressant historia om bruket. Dit ska jag åka i sommar. Det blir en perfekt dagsutflykt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0