Lucka 7 - frihet


Något som är otroligt viktigt för mig är
... frihet. Att känna mig fri är en förutsättning för mig som person. Känner jag mig inte fri mår jag inte bra, då gör jag inte heller bra saker och jag blir inte en bra vän och människa.

Men vad är frihet egentligen? Är det att klampa fram och göra som man själv behagar? Nej, jag ser det inte så. Att vara fri är ett tillstånd där man själv och också andra låter en vara den person man är. Det handlar om att vara i ett sammanhang där man trivs och mår bra och att få göra saker man tycker om. Att vara tillfreds med sig själv. Att kunna säga nej till saker man inte vill. Att ha utrymme till att utvecklas.

För mig är frihet något på insidan. Inte att packa en väska och dra.

En god vän skrev i sin blogg häromdagen så här: Precis när jag och Peter hade blivit tillsammans så skrev jag ned några rader som ett sms på min mobil och sparade. Det står: När man går in i ett seriöst förhållande, då börjar den största friheten.

Jag tyckte det var så fint och jag förstår hennes känsla.

Jag har ett par andra rader sparade i min mobil, klippta ur Madonnalåten ovan: Freedom comes when you learn to let go. Creation comes when you learn to say no.

De två fraserna har varit min ledstjärna i flera år. Att släppa taget om sådant som skadat och trasat sönder inuti gör att man känner sig fri. Visst är det också så att kreativiteten växer om man ger sig själv utrymme. När jag gick ner till 80 procent har jag fått större arbetsglädje både på jobbet och hemma.

Frihet is the shit!


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Alla skulle få jobba 80% med full lön, vilka supermänniskor vi varit då!

2010-12-10 @ 14:47:50
Postat av: Sofie - Kreativa latsidan

Exakt! Det tror jag också.

2010-12-10 @ 15:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0